Content marketing 2018: Dét bør du overveje grundigt

Key take aways fra årets Clever Content konference

Content Marketing har været et af de helt store buzzwords på marketingscenen de sidste år. Skal vi tærske mere langhalm på det?

Ja, i høj grad. For hvad er marketing uden content? Stort set lige så meningsløst som content uden marketing? Indhold skal være af høj kvalitet og relevant for dine kunder – og du skal distribuere det velovervejet. Ellers ender du i puljen med tynd marketingkommunikation.

Med andre ord: Der er stadig masser at tale om, når det gælder content marketing: Formater, segmentering, distribuering… Alt faktisk.

Årets Clever Content konference

April var også i år måneden for Skandinaviens største content marketing konference, Clever Content.

Vi var flere content-eksperter fra Novicell, der var med, og i løbet af dagen lagde særligt tre temaer sig i vores mentale overhalingsbane. Dem indvier vi dig i her.

1. Video marketing – be a scroll stopper!

I 2021 repræsenterer video 82% af al IP-trafik, spår Cisco, BI Intelligence estimates. Du skal altså ikke længere spørge dig selv, om du skal lave video, men nærmere hvordan, så de ikke overses i strømmen af alle de andre.

Be a scroll stopper!

Det er Chris Kubbernus’ mantra fra oplægget om strategisk video marketing. De krav, som en video bør leve op til, samler han under ’the 4 -ables’:

  • Searchable
  • Clickable
  • Enjoyable
  • Shareable

Lever dine videoer pt. op til de krav? Ellers stop med at læse, og vend tilbage, når du har fået det fikset. :)

Done?

Det er lettere sagt end gjort at skille sig ud via videoer, for konkurrencen er allerede stor. Men der er forskellige greb at justere på. Her er et par overvejelser, du kan starte op med:

  • Er din thumbnail genial?
  • Er din video tagget med de vigtigste keywords først?
  • Har du delt din laaaange video op i mindre dele (9-15 minutter er optimalt)?
  • Har du overvejet, om sprogversionering er relevant?
  • Anvender du tekst (så budskabet er klart selv uden lyd)?
  • Fanger du publikum med det samme? De første tre sekunder er altafgørende.
  • Bruger du alle tænkelige (og utænkelige) virkemidler for at skabe opmærksomhed (bevægelse, farver, you name it)?

Relevans frem for alt

Er du superomhyggelig med din videoproduktion og finpudser til mindste detalje?

Hvis det tager lang tid, så stop med det, for relevans og timing slår ”kvalitet” til enhver tid. Det er NU, du skal være til stede og svare din målgruppe – og derfor er live streaming og Q and A sessions også formater, der overhaler de resterende indenom.

Vertikal, vertikal, vertikal

Troede du, at horisontalformatet var the thing to do i videomarkedsføring? Ikke hvis du gerne vil have seere. Nu kommer der facts på bordet:

  • Vertikale videoreklamer har 58% højere reach end horisontale
  • Horisontale videoreklamer er 64 % dyrere end vertikale videoreklamer
  • Vertikale videoreklamer får 28 % flere opslagsreaktioner end horisontale
  • Vertikale videoreklamer får 39 % flere delinger end horisontale
    (Kilde: Chris Kubbernus)

2. Brugerinvolvering – på den smukke måde

Brugerinvolvering er et must, og beautifying apps og tools vinder indpas. Her uploader og redigerer brugerne egne fotos via diverse filtre – for derefter at dele dem på sociale medier.

Vi kender selv de forskønnende filtre fra Snapchat, Instagram og Facebook, der gør selv den mest morgentrætte selfie delevenlig. Dét behov imødekommes nu i stigende grad – særligt i Asien, hvor fx beautifying-universet Meito ekspanderer.

Men hvad får du som afsender ud af det, tænker du måske? Svaret er: Brugerinvolvering og data. No less. Og ansigtsgenkendelse anvendes i stor stil til knivskarp segmentering og retargeting verden over.

Måske går der stadig lidt, inden de vestlige markeder følger Asien på det område. Men du bør stadig spørge dig selv: Hvordan involverer (og evt. forskønner) du din målgruppe – og hvad får du til gengæld?

3. Sharing is caring

Vidste du, at 50% af alt content opnår max fire delinger? ’The content struggle is real’, forklarer Jaime Pham fra LinkedIn i sit oplæg om, hvordan man bliver et hit med sit content på sociale medier.

For det første handler det om afsenderen. Personlige delinger har dobbelt så høj CTR (click through rate) som virksomhedsdelinger. Hvorfor? Fordi mennesker stoler på mennesker – ikke virksomheder. Så det er absolut ikke nogen dum idé at engagere sit netværk for at opnå højere reach og engagement med personlige formidlere.

Og hvad hungrer læserne efter? Det afhænger naturligvis af branche. Her er blot et par stykker:

Men husk: Én ting er, hvad der hitter engagementsmæssigt – en anden ting er, hvad der giver backlinks og konverterer. Så overvej lige en ekstra gang, hvad målet er med dit content egentlig er.

Professionelle er også forbrugere. Og mennesker. Hvad fanger dine læsere? Hvad gør, at de læser DIT content? At du kommunikerer avanceret, måske endda kompliceret? Næppe. B2B virksomheder har været særligt udskældt længe, selvom der efterhånden er masser af B2B-kommunikation i mere underholdende i sprog og format på tværs af platforme.

Men det er ganske individuelt, hvad der virker for hvilke målgrupper. Derfor er løsningen altid:

  • Test
  • Optimér
  • Gentag

“Slow down. Fewer things done better. The world does not need more shallow content”

Det er udgangsbønnen fra Jaime Pham.

Og mens vi tilslutter os disse ord: God fornøjelse med dine content marketing optimeringer i 2018.

Foto credits: clevercontentconference.dk