Gæsteblogindlæg: CMO-rollen styrkes når du prioriterer infrastruktur og samarbejder tæt med din CIO

For 3 år siden spurgte jeg min netværksgruppe med 20 CMO’er, om de vidste hvad digital asset management (DAM) er. Tre af dem vidste det godt. Resten havde ingen anelse. Jeg skrev dengang et blogindlæg, hvor min påstand var, at hvis jeg spurgte dem igen det følgende år, så ville scenariet se helt anderledes ud; Kun et fåtal inden for marketing ville til den tid ikke kende til digital asset management.

På trods af, at digitaliseringen af marketing de seneste 3 år har haft rekordfart, er jeg ikke sikker på, at jeg fik ret. Ingen tvivl om, at grænserne mellem marketing og IT er blevet mere udviskede, og der er kommet flere digitale automatiseringsværktøjer ind i marketingafdelingerne. CMO’en er blevet bevidst om at bevæge sig ind på CIO’ens ansvarsområde. Men jeg er stadig ikke overbevist om, at digital asset management træder tydeligt frem i skoven af nye marketingværktøjer.

Det kan skyldes flere ting, men en af de væsentligste årsager er nok, at DAM ikke er særligt sexet og mange CMO’er overlader det usexede til CIO’en.

DAM handler i bund og grund om at have styr på sine data. Strukturering af digitalt content i form af billeder, videoer og dokumenter så de kan fremsøges, behandles og distribueres. Og det er jo ikke så sexet, som at udforske nye mobile apps, finde smarte marketing automation tools, cool e-commerce platforme eller komme på det nyeste sociale medie. Det er infrastruktur, som ikke kan ses udefra, men som får andre systemer til at fungere bedre, og som tillader dig at bruge tid på de opgaver, der giver værdi.

Vil du læse mere, hvordan vi I novicell arbejder med PIM? Så læs med her.

Hurtigere forretningsprocesser og sammenhængende branding

Men nogle gange er det usexede valg det smarteste. Med den hastige udvikling inden for digitale marketingværktøjer, er det nødvendigt for enhver CMO vide noget om og forholde sig til digital asset management. Hvorfor, spørger du måske? Du orker nemlig snart ikke at forholde dig til mere IT? Netop derfor! Ellers risikerer du at spille dig selv af banen med langsomme forretningsprocesser og usammenhængende branding.

Du kender sikkert til de daglige udfordringer, hvor du spilder timer på at lede efter specifikke billeder fra sidste års kampagne, som du gerne vil genbruge. Du leder på serveren, i Dropbox, i indbakken, og på jeres interne billedbank, hvor jeres brandingmateriale ligger spredt uden struktur. Du ender med at bede din grafiker om at producere de samme billeder, da du har opgivet.

Du oplever ofte, at jeres salgsafdeling benytter ældgammelt materiale, fordi det nyeste materiale du sendte til dem ”druknede” i indbakken.

Næsten hver måned opstår der nye platforme at kommunikere på. Det tager ikke blot lang tid at sørge for at være til stede på alle de nye platforme, men også at vedligeholde content, der allerede er lagt ud på gamle platforme. Du har for længst mistet overblikket over alle de ting, der er blevet produceret gennem tiden, så det datamæssige kaos hober sig op. Det er netop her, at værdien af en effektiv digital asset management løsning bliver tydelig.

Kontrol over dit content fra ét sted for hele organisationen

DAM hjælper med at centralisere alt dit digitale content ét sted. Og herfra kan du dele alle dine marketingkanaler som fx dit CMS, apps, sociale medier, billedbanker eller trykkeri. Det er dig, der har kontrollen. Du kan nemlig fjerne det hele igen med udgangspunkt i din centrale kilde. Samtidig bliver dine digitale arbejdsprocesser automatiseret, så fx en enkelt fil uploadet til systemet automatisk konverteres til forskellige filformater, så filen har det rette format i forhold til den relevante platform og device. Tidsbesparelsen er stor, og kvaliteten er konsistent– og risikoen for fejl minimeres.

Dine interne processer er en konkurrencefordel, du skal udnytte

Lad mig komme med et eksempel. Én af Danmarks førende detailkæder investerede for mange år siden i et DAM-system, der er fuldt integreret med deres produktinformationer, deres webshop, app og kundeklub. Kædens time-to-market er reduceret markant, fordi alle deres billeder ryger direkte ind i systemet. De kobles automatisk sammen med produktinformationen. Når data er godkendt er alle informationer straks ude at leve på alle deres digitale kanaler i det format, som kanalen har brug for – helt automatisk.

Det giver værdi for virksomheden, fordi deres varer hurtigt er ude ved kunderne, de sparer enorme mængder af tid på billedbehandling og distribution, og de har glade kunder, fordi kunderne rent faktisk kan søge og finde deres varer uden problemer.

Da denne detailkæde investerede i et DAM-system, var det en af de mest visionære tiltag i den danske detailbranche. I dag har de vundet op til flere e-handelspriser, fordi de er flere skridt foran konkurrenterne. Det lykkedes, fordi de turde tænke på tværs af forretningen. De valgte at integrere IT-systemer med hinanden for at nedbryde digitale siloer. De forstår nødvendigheden af samspillet mellem CMO og CIO, og de forstår at satse på det usexede til at sætte strøm til det sexede.

Sæt dig i førersædet og kom i gang

DAM er en uundgåelig nødvendighed for din marketingafdeling, hvis du ønsker at være effektiv, rentabel og samtidig kontrollere virksomhedens brand. En investering i DAM er en investering i vækst for hele virksomheden og i at skabe den bedste kundeoplevelse på tværs af afdelinger og kanaler. Det er det vi alle stræber efter, men det lykkes kun for de, der formår at tænke visionært og nedbryde siloer i virksomheden.

Så kære CMO – det er sagt før, men sørg nu for at få et tæt samspil op at køre med din CIO. Det er værdifuldt.

 

Er du blevet nysgerrig på, hvordan vi i Novicell arbejder med DAM? Så læs med her