Content Marketing på den kloge måde: Det skal du koncentrere dig om i 2019

Vores Content Marketing team var på farten til årets must attend event i Mogens Dahl Koncertsal: Clever Content 2019. 

Værs’goLæs, reflektér, anvend. 

Velbekomme.

 

 

Mogens Dahl Koncertsal var denne apriltirsdag en candy bar af Content Marketing treatsDet var heldigt, for det var lige dét, vi var sultne efter ovenpå intromorgenmadens bloggertaknemmelige udbud af kaffe og croissanter. 

Gode grunde til at læse videre nu (i stedet for at storme ud efter kaffe og croissanter): 

  • 39 % har større budget til Content Marketing i 2019 end i 2018 
  • 75 % prioriterer video content højere i 2019 end i 2018 
  • 54 % bruger automation systemer i 2019 – i 2018 var tallet 26 % 

Og selvom det er udfordrende at arbejde med bare tilnærmelsesvist langsigtede strategier i vores flygtige virkelighed, viser det sig, at dem der hænger i og arbejder med strategisk funderede indsatser long term bliver belønnet.  

Hele 72 % af de organisationer, der har mindst tre års erfaring med Content Marketing, oplever nemlig succes med deres indsatser. Så: Hold on!  

Se på din marketingindsats (og effekt) som en snebold: Omend tung at starte op og sparke i gang, ”powerful once it gets going”. 

Og vi giver dig lidt af det gode tøsne til projektet her: Vi har begrænset os til 5 overskrifter til din Content Marketing-to do for i år.  

1. Lider du af brand detachment disorder (uf)?  

Ja, det er ikke charmerende, og det viser sig endda, at flertallet af konferencens deltagere (ikke os naturligvis) lider af brand detachment disorder. Den diagnose stod dagens første keynote speaker, Carla Johnson, for 

Symptomerne? Abesidde en iboende tendens til at føle, at det er meeeget nemmere at være de andre ”sjove” brands, som har meget lettere ved at fortælle noget spændende og involverende om sig selv. 

Kuren? Såkaldte brandtransplantationer – hvorfor skulle du ikke (lige så vel som alle de sjove konkurrenter) kunne projicere genialiteter over i din egen markedsføring? Overvej det lige. Se dig omkring. Hvem er de fedeste brands, du kender? Lær af dem, og øv dig i ikke at lade dig begrænse af … dig selv (og din brand detachment disorder)! 

What would Disney do? #WWDD 

Sidder du lige nu og er (sådan rigtig) kedelig? Gør noget ved det – og spørg dig selv: What would Disney do? 

Skru ned for de suuuper tekniske detaljer og uinteressante (og måske søgte?) benefits, som du kommunikerer ud til dit publikum. For de drønkeder sig. 

Træk vejret dybt, og gentænk dig selv - ligesom Barbie gør i kampagnen #DadsWhoPlayBarbie:

´

Her er fem (både råd og highfives) 

  • Overkom frygten for at gøre noget nyt 
  • Ta’ små hellere end ingen skridt i en ny retning 
  • Vær åben over for, hvad der er rundt omkring dig (lad dig inspirere) 
  • Vær kreativ (eller øv dig i det mindste i det) 
  • Konkurrér på en bredere skala (lad dig ikke begrænse af din egen niche) 

2. Lovgivningen og det, du skal gøre smartere 

Nu til noget helt andet, men dog stadig en væsentlig del af enhver marketers hverdag. 

En tænkt situation: Du skal lave verdens fedeste kampagne, men inden den er sat op, har Legal-afdelingen taget livet af den. Sygeliggjort den med alenlange disclaimertekster og et slutteligt eksekveringsdødsstød i konverteringsflowet. Kreativitetsmord ved højlys dag.  

Keynote speaker Heidi Lindberg fra Kromann Reumert ved det godt, og hun servicerer os endda med et brush up på lovgivningen. Husk at gøre det samme jævnligt (jaja vi ved det godt, men sådan er det også med hovedrengøring, vinterdæk og pensionsopsparing).   

Ved du hvad? Vend det hele på hovedet! 

Markedsføringsloven er vores allesammens præmis – lad os få det bedste ud af den. 

Tænk service i stedet for disclaimers. Vend budskabet på hovedet, hvis du kan – for det er da egentligtaget meget kundecentrisk, at du bruger ressourcer på at segmentere dit indhold, beder om lov til at anvende dine brugeres foretrukne kanaler og så videre – for at gøre det hele mere convenient for dem

Vær foran juraen - i stedet for omvendt 

Man kan gøre så mange ting forkert i forhold til GDPR-reguleringerne, hvis man ikke passer på. 

En god tommelfingerregel: Hvis data lagres in any way, skal du informere om det OG have lov til at bruge det. 

OG du kan ikke altid være sikker på, at der ikke er huller i osten i tools og platforme. Konkret og nærliggende eksempel? Facebooks invite to like-funktion. Ja, den må du faktisk ikke benytte dig af som virksomhed uden samtykke. Be aware (og find selv på flere). 

3. Video: Ikke længere nyt, men det bør din tilgang være! 

Video har været på alles platforme – og læber – de sidste år. Specielt formaninger om brugen af det. Og vi skal lave mere af det – intet nyt under solen der. 

Til gengæld skal vi hjælpe os selv og planlægge vores indsatser! Video marketing skal aldrig stå alene. I stedet skal du tænke det ind som en del af din samlede marketingstrategi – og nyde godt af alle de dejlige synergier, der pludselig opstår i samspillet mellem videoer, artikler, infographics og andet content 

Og når du alligevel er i gang med at optimere din videoindsats, kan du lige så godt hjælpe dig selv endnu mere og planlægge produktioner for hele næste kvartal – eller sågar for hele året. Det giver dig nemlig både et overblik over de samlede udgifter til video (og de er jo rare at få clearet på forhånd, så du ikke pludselig mangler penge til den sidste og afgørende produktion).  

Samtidig kan du med god planlægning sikre, at dine videoer taler sammen på kryds og tværs og støtter kundens adfærd på alle trin af Kunderejsen. Et ”claim” i én video kan understøttes af en mere uddybende forklaring i en anden. Der er nemlig stor forskel på videoens udtryk i den indledende fase af kundens rejse, hvor vi typisk forsøger at råbe højt for at skabe så stor awareness som muligt – og senere i consideration-fasen, hvor en mere forklarende produktion kan hjælpe kunden det sidste stykke udover kanten til gennemført køb. Ja, det der er kedeligt og alt for detaljeret i starten af din kampagne, kan være super relevant i slutningen (og video gør det kun endnu mere spiseligt). Det vigtigste er, at du får kommunikeret de fundamentale og brede tematikker i starten og gennem din kunderejse forfiner og detaljerer. 

4. Få sat værdi på dit content – og luk munden på dem, der sidder på budgetterne! 

Det kan være ret svært at få resten af virksomheden til at se værdien i dit arbejde med at udarbejde content – hvad enten det er på skrift, grafisk eller video. Men det havde Christian Kongsted fra Artefact heldigvis en smart løsning på. 

Det kræver dog, at du har nogenlunde styr på tracking af dit indhold generelt – dvs. på tværs af blogindlæg, websider og en eventuel webshop. Men med det på plads har du alle muligheder for at sætte en pris på eksempelvis et blogindlæg.  

Sådan udregner du værdien 

Vi følger Christian Kongsteds eksempel og kommer her med et lille regnestykke (bare rolig – et barn fra 2. klasse kan følge med): 

Kunde X bruger 100,00 DKK i din webshop. Dine data fortæller dig, at denne kunde læste blogindlæg A, B og C inden sit køb. Det giver hvert indlæg en værdi på 33,00 DKK. 

Nu får du besøg af kunde Y. Han bruger også 100,00 DKK. Inden sit køb læste han blogindlæg B og C. Det vil sige, at indlæg B og C nu har en højere værdi en indlæg A. 

Og så videre og så videre... Jo flere kunder, du laver denne øvelse på, desto mere ved du om hvilket content, der performer, og dermed hvad du skal lave mere af. 

Og næste gang nogen øffer over den tid, du bruger på udvikling af content, så smider du bare dit excelark (eller endnu bedre dit dashboard!) efter dem. You are welcome! 

5. Vil du høre en god historie? 

Ja tak, hellere end at blive eksponeret for dødsyge kom-og-køb-reklamer, ikke sandt? Guess what: Dét vil dine kunder også gerne.  

“Scientists now know that a well-told story boosts the release of two key neurochemicals in the brain: dopamine, which focuses our attention, and oxytocin, which helps us bond.  This produces a state called immersion, in which a listener is both absorbed by a story and willing to be persuaded.” 

Kate Teller, Director hos The Moth husker os på historiefortællingens magt med dette 2019-udpluk fra the Wall Street Journal, som du måske nok er stødt på i lignende versioner før. 

Anyway. Storytelling er afgørende for dit brand, når du vil skabe en stærk relation til din målgruppe. 

Og det er ikke nok at fortælle løs om, hvor genial du, din virksomhed og produkterne er (being great is NOT a brand story). Der skal mere til – og du må ikke være bange for at være specifik og konkret. For når du rammer lige dét tema og dén følelse i målgruppen, så bliver du universel og relevant.

Specificity breeds universality, som Teller fortæller. 

Så: Hvorfor er din virksomhed sat i verden? Why do you care?  

Et smukt bud på god storytelling? Airbnb:

Velbekomme

Vi har læst, vi har lært, vi har hørt historier og set film. 

Helt mæt på viden nu?  

Tak fordi du læste med – du har i dén grad fortjent en croissant nu. Og et større content marketing budget.