Business Intelligence whitepaper

Her kan du læse første kapitel i Novicells whitepaper om Business Intelligence og datadrevne beslutninger. Eller du kan hente hele whitepaperet her

...

Forbind forretningsstrategi og datavision

Data bliver udråbt til guldgruber for virksomheder. Fremtiden siges at tilhøre dem, der forstår at bruge data til deres fordel. Men din organisation skal gribe det rigtigt an, før data giver værdi.

I dette white papir giver vi dig et indblik i, hvorfor og hvordan du planlægger dataindsamling, og går skridtet videre til reel videnopbygning til fordel for din virksomheds strategiske prioriteter. Vi gennemgår de overordnede tendenser og konkrete scenarier for, hvordan du skruer ned for data-støjen og op for datakvaliteten – dvs. implementerer konkrete tiltag, der skaber værdi i din virksomhed.

Værdien af data

Alle virksomheder genererer data. Men data er ikke brugbart, før du indsamler, bearbejder, analyserer og operationaliserer dem. Du får intet foræret af dine data, hvis du ikke investerer i kompetencer og analyseværktøjer. Når du effektivt kan omsætte dine data fra ustrukturerede datakilder i forskellige formater til operationalisérbar viden og indsigt, kan dine data styrke dine beslutningsprocesser.

Du kan opsamle data herfra og til verdens ende og aldrig opnå værdi med din dataanvendelse eller dine investeringer. Værdien kommer, når du opsætter mål for dine data og bygger hypoteser, du kan teste. Det er her i den proces, du begynder at arbejde med business intelligence, fordi dataarbejdet et styret af din forståelse af forretningen. Data er altså et fundament, som du kan stå på, når du skal løse et konkret problem eller udpege en kurs for det fremtidige arbejde.

Business intelligence supplerer ledelsen

Business intelligence er systematisk indsamlet og analyseret data, som kobler dine taktiske forretningsspørgsmål med dine forretningsdata. Det er en strategisk indsats, hvor business intelligence er værktøjet til at understøtte dine forretningsbehov. Hvad siger datagrundlaget om den konkrete problemstilling? Og hvor mangler vi stadig data for at kunne besvare dette spørgsmål? Hvad er omkostninger i tid og pris ved at indsamle yderligere data?

Business intelligence er en paraplybetegnelse, som indeholder mange discipliner. Den samlede business intelligence kompetence- og værktøjspakke bringer virksomheden hele vejen fra at indsamle, strukturere og analysere data - til at benytte den som vidensfundament i forretningsverdenen. Det er en kompetence, som er yderst eftertragtet i markedet disse år. Men hvorfor?

Skåret helt ind til benet, så kan dataanalyse og business intelligence nedsætte virksomhedens risici ved at basere forretningskritiske beslutninger på et bedre grundlag end blot din egen erfaring og viden. I bruger de ressourcer, I allerede råder over, smartere, og I undgå uheldige situationer, som et solidt indblik i jeres forretning kunne afværge.

Tag de første skridt

Vi er i en periode, hvor avancerede computersystemer kan grave sig igennem dit datagrundlag, finde mønstre og tendenser i allerede eksisterende data, og analysere fremtidige muligheder ud fra disse samt eksterne data.

De virksomheder, som allerede systematisk kan skabe værdi med avancerede dataanalyser har været i gang med dataanalyse længe og har allerede investeret meget for at nå dertil. Derfor er dette ikke første skridt for en virksomhed, der først skal til at benytte business intelligence i organisationen. Det første skridt er at forstå hvilke spørgsmål, du gerne vil besvare, hvordan data kan hjælpe dig, og hvordan du kommer i gang med at indsamle den rigtige data?

Hent whitepaper i fulde længe her