Buongiorno Milano – tanker fra Digital Design Days 2018

Vores udsendte four-squad design-team drog en forlænget weekend til Digital Design Days 2018 i Milano. Her fandt de inspiration og gode idéer til den mentale del af arbejdet med digitalt design. Hvilket mindset skal der til for at lykkes med sine projekter? Og hvordan får man det bedste ud af egne evner?

Se en video fra turen, og læs om teamets oplevelser og tanker fra konferencen herunder. 

Buongiorno Milano

Vi tog afsted til Milano med håb om et afbræk fra den danske vinter samt at bringe masser af inspiration hjem til kontoret. Vinteren blev erstattet af massiv regn, øv! Til gengæld var maden helt i top.

Nå, men konferencen: Det var jo derfor, vi tog til Milano. Vi var ret imponerede over line-up'et, som var fyldt med award-vindende speakers - hvilket også var en af de helt store grunde til, at vi tog afsted. Lokation og rammer var super fede, der var spændende navne, som havde store cases med, og så boede vi heldigt nok på samme hotel, som speakerne var indlogeret på. 

Nogle af dem, vi så mest frem til, var den amerikanske grafisk design-legende, David Carson, de digitale bureauer; Ueno, Build in Amsterdam og aarhusianske Jeppe Aaen fra Hello Monday. Sidstnævnte blev noget overrasket, da der sad fire danske gutter med hænderne i vejret og piftede blandt mere end 2000 andre deltagere. Han havde vist ikke forventet at se fire designere fra Aarhus.

Andre på scenen var fx UX design Lead, Triona Butler, fra Google, den yderst detaljerede illustrator, Bert Musketon, samt Mr. Bingo, der beskriver sig selv som artist and twat, og som blev kendt på at sende hate mails i postkortform til fremmede på bestilling. Derudover var konferencen fyldt med en masse flotte 3D og filmiske oplæg, der nok lå lidt for langt fra vores kompetenceområder, men med de store talenter bag projekterne kunne vi stadig tage en masse grafisk inspiration med os i lommen.

Et par af dem blæste os bagover og efterlod os med åben mund og polypper, fx Tobias Wuestefeld, som vi var så heldige at få en kort sludder med, ligesom vi var det med David Carson. Generelt var der lidt for langt mellem snapsene og lidt for mange showcase-præsentationer uden dybde (vi kunne bare have fået et link), men også nogle, der virkelig satte sine spor og leverede overbevisende præsentationer med gode, interessante emner og tanker. Vi har forsøgt at samle noget af det, vi tager med os hjem, i to overordnede emner.

Få det bedste ud af dig selv

Et af de spændende emner, som flere speakere var inde omkring, var det arbejde, der ligger i at blive den bedste udgave af sig selv - og at være tro mod sig selv både mentalt og professionelt.

Ash Thorp havde fx lavet en prioriteret top 5-liste over, hvad der var vigtigst i sit liv for at holde sig motiveret og leve et velbalanceret liv, som gav ham glæde i det ting, han gjorde og de ting, han valgte ikke at gøre. Da Thorp fik styr på sine prioriteter, brugte han en teknik til at forberede sig mentalt på morgendagens opgaver for at komme godt ud af startblokken. Han skrev lister, prioriterede opgaverne og startede med den mest omfattende opgave som det første. Derfor vidste han præcist, hvordan han skulle gribe en opgave an fra første minut, fordi det ubevidst havde fået lov til at arbejde for ham i baghovedet.

Chris Do arbejder med sin egen profil i en matrix inden for de fem kategorier: Evner, Glæde, Muligheder, Passion og Ydelser. På den måde kender han sine styrker, hvordan han holder sig glad og motiveret samt ved, hvad han skal tilbyde sine kunder, og hvilke veje han kan udvikle sig. Matrixen fungerer for ham som et slags personligt Business Model Canvas. Matrixen ville selvfølgelig også kunne bruges til at synliggøre en virksomheds profil.

Derudover var der et stort fokus på side projects. Fælles for dem alle var, at det er passionen og glæden, der skal drive værket frem for økonomien i projektet. Derfor er det, ifølge David Carson, vigtigt at få indarbejdet så meget passion og personligt touch i alle projekter som muligt, da det som designer er der, man skaber sine bedste resultater. I andre sammenhænge ville nogen måske kalde det for kunstnerisk frihed.Grundlæggende er pointen at finde ind til kernen af, hvorfor man laver, det man gør, og hvordan man gør det bedst muligt. ”Love what you do or don't do it at all” og ”Life is short, enjoy it” som Ueno så fint opsummerede.

Bring the chocolate

Bring the chocolate handler om noget så simpelt som at give lidt mere, end der forventes. Hvis du henter en kop kaffe for en ven eller en kollega, så kom tilbage med en kop kaffe OG et stykke chokolade. Det samme kan selvfølgelig overføres til projekter, hvor kunden har en forventning til, hvad der leveres. Et af de interessante oplæg om at levere mere, end kunden regner med, kom fra Daan Klaver fra Build in Amsterdam. ”Don’t Pitch” anbefalede han. Brug i stedet de 30% af din tid, som du normalt ville bruge på at pitche, på at give løsningerne 30% mere kærlighed hver gang. Det vil højst sandsynligt tiltrække mere opmærksomhed, og kunden vil få et endnu bedre resultat, end de havde forventet. For Build in Amsterdam har det resulteret i, at kunderne kommer af sig selv, samtidig med at de fastholder deres eksisterende kunder. Derudover bryder man også med den usunde pitch-tendens, der hersker i branchen, som udover at være risikabel for enhver virksomhed også vil blive anset som værende utopi i stort set alle andre brancher.

For at kunne levere det ekstra talte speakerne blandt andet om vigtigheden i frasen ”Start with a why…” som Simon Sinek også tidligere har forklaret. Find ind til kernen i opgavens problemstilling og læg en plan for projektet og samarbejdet med mantraet ”We are all in this together”. 

Et af de andre vigtige elementer var at skabe en vindermentalitet som et sammenspillet sportshold, der kender hinandens positioner, løbemønstre og har hinandens ryg, når bolden mistes. Et team, som arbejder tæt sammen og besidder en tro på, at de kan gøre det umulige og har viljen til at præstere for at lave det ypperste resultatet inden for budgettet. 

Alt i alt var det en god konference. Udover vores glimrende gloser som buongiorno, grazie og arrivederci (sagt på samme overbevisende måde som Brad Pitt i filmen Inglorious Bastards), så kommer vi også hjem med nye tanker og et mindset om interessante tilgange at gribe vores arbejde an på.