Black Friday 2021 - Din guide til annoncering og markedsføring

Klar til Black Friday 2021?

Årets største handelsdag nærmer sig. Danskerne brugte sidste år mere end 2 milliarder kroner alene på Black Friday. Og tæller man hele Black Friday-ugen med, er omsætningen endnu mere imponerende. Sammenlignet med året forinden steg salget i den såkaldte Black Week med hele 20 pct.

Så arbejder du inden for retail, er du sikkert allerede i fuld gang med Black Friday-forberedelserne og at optimere din markedsføring. Men det kan jo altid blive bedre!

Uanset om I kører Black Friday eller Week, så kan du få inspiration til vores anbefalede aktiviteter til din annoncering - så I kan få mest muligt ud af Black Friday 2021.

Danskerne går shop amok på Black Friday

De kategorier, som får mest opmærksomhed er:

  • Elektronik (fx Power, Elgiganten, Libratone, Sonos mv.)
  • Tøj & Mode (fx Magasin, Salling, Illum, Zalando, Boozt mv.)
  • Møbler & Boligindretning (fx Bilka, Møbler, Ilva, Jysk, Ikea mv.)

Har du en forretning inden for én af ovenstående kategorier?

Så anbefaler vi, at du starter planlægningen af dine Black Friday aktiviteter tidligt. Så dine kampagneaktiviteter er helt klar allerede i ugerne, der leder op til Black Friday.

Dét er ugerne op til Black Friday at kampen om kundernes opmærksom for alvor starter.

Sæt rekorder på Black Friday med online annoncering

I artiklen her guider vi dig igennem en række værdiskabende annoncerings-aktiviteter, som vil booste din markedsføring og ikke mindst dit salg på Black Friday den 26. november 📈

Vi sætter fokus på 6 forskellige taktiske markedsføringsaktiviteter. Spring evt. frem til det, du særligt interesserer dig for - der er MANGE gode idéer.

  1. Black Friday: On Page - landingsside
  2. Black Friday: Facebook og Instagram annoncering
  3. Black Friday: Google Ads
  4. Black Friday: Email-marketing
  5. Black Friday: Teknik - klar til spidsbelastning
  6. Black Friday: Lav din egen Black Friday marketingplan

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at skabe gode resultater, når danskerne igen går shop amok til Black Friday 2021.

 

Ekstra: Læg en Black Friday strategi i dag, der skaber værdi året rundt [whitepaper]

Whitepaper: Skab værdi året rundt

1. On Page - Black Friday landingsside

En landingsside skaber værdi - året rundt

Vi anbefaler, at du opretter en landingsside til Black Friday. Du kan af gode grunde ikke vise/afsløre dine Black Friday tilbud på denne side året rundt. Men du kan have basis på plads. Denne side bør være aktiveret og optimeret hele året.

Med en landingsside er dit website nemlig parat, når potentielle kunder starter deres søgninger inden for dit område. Nogle af de typiske søgninger er ”Black Friday” + brandnavn eller ”Black Friday 2021”, ”Black Friday Aarhus” og lign.

Sørg for at lave en inspirerende landingsside, der fortæller om Black Friday-konceptet og særligt om konceptet i din forretning. Et godt eksempel kunne være POWERs Black Friday side, der viser en stor grafik med nedtælling til Black Friday og informerer om Black Friday konceptet, deres konkurrencer og lokale events i forretningens landsdækkende butikker.

Denne Black Friday-landingsside kan flere lære fra. Og det er jo ganske simpelt.

Black Friday 2018

Sådan en side vil trække mange organiske besøg fra søgemaskinerne. Ikke kun på selve Black Friday, men også i ugerne op til Black Friday. POWERs landingsside har fx en placering som nr. 4 på søgningen ”Black Friday elektronik”.

Udover at landingssiden trækker trafik til dit website og informerer dine kunder om dine kampagner, så giver siden dig også mulighed for at opbygge nogle interessante målgrupper. Dem kan du anvende i dine retargeting indsatser i forbindelse med både AdWords-annoncer og Facebook annoncering. Mere omkring det i et senere afsnit.

I ugerne op til Black Friday kan du så begynde at opdatere siden, i takt med at din kampagneplan fastlægges. Det er måske ikke smart at afsløre selve dine tilbud før Black Friday, men du kan måske løfte sløret for andre interessante ting, fx konkurrencer og events.

2. Facebook-annoncer på Black Friday

Vi kommer nok ikke uden om Facebook som en af de vigtigste marketingkanaler, når vi snakker Black Friday. Facebook er danskernes foretrukne sociale medie med 67% af danskerne som aktive Facebook-brugere, hvor 63% logger på Facebook hver eneste dag.

Vi sætter i denne artikel fokus på Facebook og Instagram og anbefaler at sætte fokus ind på følgende aktiviteter.

Facebook-annoncer

Med Facebook-annoncering har du mulighed for at målrette flere interessante målgrupper. Brugerdefinerede målgrupper på baggrund af fx:

  • trafik til website
  • email-adfærd
  • aktiviteter på din Facebook og/eller Instragram-side

Hvis du ikke allerede har implementeret en Facebook pixel på dit website, så stop her. Skynd dig at få det gjort. Det er via denne pixel, at du kan målrette mod personer, som allerede har vist interesse for din forretning.

Sådan installerer du facebook pixel


Retargeting er i særdeleshed interessant i forhold til annoncering omkring Black Friday og Black Week og åbner op for mange muligheder. Vi gennemgår relevante retargeting-målretninger i de næste afsnit.

Målret tidligere besøgende

Det er oplagt at have remarketing indsatser mod en større målgruppe. Fx alle besøgende til dit website inden for de seneste 30 dage, 90 dage eller 180 dage. Vi anbefaler, at du opretter forskellige målgrupper og opdeler dit budget efter, hvad der giver mening for din forretning. Det er klart, at jo længere en periode, du vælger - jo større bliver din målgruppe og kræver tilsvarende større budget.

Det er meget forskelligt, hvilken målgruppe der performer bedst – dog er det typisk de helt korte perioder, fx ”Alle besøgende (7 dage)”. Men du bør selvfølgelig selv teste, hvilken tidsramme, der giver resultater i forhold til dine kunder.

Opret brugerdefineret målgrupper – Website besøg

Black Friday og Facebook annoncering

Du kan opbygge en målgruppe over besøgende til din Black Friday landingsside med din Facebook pixel. På den måde kan du målrette Black Friday-annoncer mod en målgruppe, som allerede har vist interesse for netop din forretning i forbindelse med Black Friday.

Opret brugerdefineret målgrupper – Specifikke website besøg

Black Friday og Facebook annoncering

Facebook brugerdefinerede målgrupper

Det er også meget relevant at oprette brugerdefinerede målgrupper på baggrund af email. Følgende målgrupper er interessante:

Nyhedsbrevsmodtagere

Du har sikkert en email-kampagneplan klar til Black Friday (før, under og evt. efter). Men det kan være effektivt at målrette Facebook-annoncer mod dine nyhedsbrevsmodtagere og på den måde eksponere dem for budskabet begge steder. Det er meget normalt, at dine kunder skal se samme budskab flere gange (på flere medier), før de handler.

Upload din email-liste til Facebook og brug listen til at matche dine kunder med personer på Facebook. Bruger du MailChimp som din email-marketing platform, kan du integrere din MailChimp-konto med Facebook og holde din liste/målgrupper automatisk opdateret. Det er smart.

Tidligere kunder

Har du tilladelse til at markedsføre dine produkter over for tidligere kunder? Så er de tit de nemmeste leads at konvertere. De kender jo din butik, produkter, service mv. Opret en brugerdefineret målgruppe med dine tidligere kunders emails. Upload listen til og match dine kunder til personer på Facebook. Prøv også at teste lookalike-målgrupper ud fra disse. Altså profiler der minder om dine nuværende kunder.

Oprettelse af brugerdefinerede målgrupper – Målgrupper med kundefil

Black Friday og brugerdefinerede målgrupper

Interaktion med Facebook-side (eller opslag)

Det er også meget relevant at målrette personer, som har interageret (vist interesse) for din Facebook-side eller interageret med indholdet på siden (klikket, liket, kommenteret mv.) på indlæg i en periode op til Black Friday.

Igen kan du vælge at opdele målgrupper i flere størrelser. Fx ”Alle med interaktion med Facebookside (30 dage)”. I perioden op til Black Friday har du sikkert allerede eksekveret en masse organiske aktiviteter. Flere med relation til Black Friday. Det er meget oplagt at målrette din tilbudsannoncer mod denne målgruppe på Black Friday. Du kan opbygge denne målgruppe 365 dage tilbage i tiden.

Oprettelse af brugerdefinerede målgrupper – Målgrupper med interaktion

Black Friday og retargeting annoncering

Lookalike-målgrupper

Vi vil også anbefale dig at teste lookalike-målgrupper (kopimålgrupper). Med kopimålgrupper kan du matche dine eksisterende målgrupper (nyhedsbrevsmodtagere, kundeliste, Facebook-følgere mv.) med nye personer på Facebook.

Følgende kopimålgrupper er interessante og meget relevante at overveje:

  • Lookalike af din nyhedsbrevsmodtagere
  • Lookalikes af din eksisterende kundeliste
  • Lookalikes af personer der synes-godt-om dine Facebookside

Her et eksempel fra oprettelse af en kopimålgrupper ud fra dine tidligere kunder. Her vælger vi betingelsen kopimålgruppens størrelse til 1% af befolkningen (Danmark), som minder mest om eksisterende kunder.

Oprettelse af kopimålgrupper – Minder om eksisterende kundeliste

Oprettelse af Facebook Look-a-like målgrupper

Facebook Lead Ads

Med Facebook Lead Ads har du mulighed for i en periode op til Black Friday at indsamle permissions til dit nyhedsbrev. For at få folk til at afgive deres emailadresse er det typisk effektivt at tilbyde en rabatkode eller en konkurrence. Fx ”Vind 1.000 kr. til Black Friday”, eller måske kan din forretning tilbyde en anden attraktiv service? Driver du en møbelforretning kan man fx tilbyde ”Få besøg af vores indretningsarkitekt – Deltag i lodtrækningen her”.

Novicell har god erfaring med Facebook Lead Ads. Typisk opnår vi resultater ned til 3-4 kr. pr. lead. Du opsætter lead ads via Facebook annonceadministrator.

Ikke nok med at du indsamler permissions til din email-marketing, så har du også mulighed for med Facebook annonceadministrator at målrette din annoncering på Facebook og Instagram mod en brugerdefineret målgruppe, som har interageret med din leadformular.

Oprettelse af brugerdefineret målgrupper – Lead Ads

Oprettelse af brugerdefinerede målgrupper

Husk også på, at du med lead ads også 'køber' nye interessante leads, som du kan sælge til igen - fx under julesalget. Det kan blive en rigtig god investering.

Facebook Dynamic Product Ads

Her har vi opsat en dummy-annonce til inspiration. Med Facebooks dynamiske produktannoncer kan du tilføje et produktfeed til Facebook og ud fra feedet oprette et produktkatalog, som du kan anvende til dynamisk remarketing - mod personer, som allerede har besøgt dit website og/eller helt specifikke produkter.

Med Facebook Dynamic Product Ads kan du målrette specifikke budskaber mod brugere ud fra hvor langt nede i købstragten, de er. Mind brugerne om at de har set på et produkt, eller målret budskaber mod brugere der har lagt en vare i kurven uden køb. Du har også mulighed for at lave krydsssalg med relaterede produkter.

Denne kampagnetype er ekstremt værdifuld og er en af de mest effektive kampagnemålretningstyper. Vi oplever en markant bedre CPA her. Hvor effektiv en dynamisk produktannonce er, afhænger af det feed, der anvendes. Vær specielt opmærksom på billedformatet i dit produkfeed, som gerne skal matche Facebooks billedformat.

Eksempel på Facebook Dynamisk produktannonce

Facebook dynamiske produktannoncer og Black Friday

Facebook begivenheder

Kender du mulighederne ved en Facebook-begivenhed? Vi ser ofte, at virksomheder ikke udnytter potentialet i en begivenhed. Når personer klikker ”deltager”, så kan du dele tilbud, konkurrencer og diverse updates fra Black Friday i løbet af dagen.

Du kan også udnytte en Facebook-begivenhed i perioden frem til Black Friday. Når man er tilmeldt en begivenhed, får man som default en push-besked (notifikation), når der bliver lavet et opslag i begivenheden. En virksomhed, der gør det rigtig godt, er oplevelsesportalen duglemmerdetaldrig.dk.

Eksempel på en Facebook-begivenhed

Black Friday begivenhed på Facebook Black Friday begivenhed på Facebook

 

Push-notifikationer ved opslag i begivenheden

Push notifikation ved opdateringer i Facebook begivenhed


Duglemmerdetaldrig.dk udnytter deres Black Friday-begivenhed til at fortælle deltagere og interesserede personer om deres aktiviteter. De oplyser desuden om tilbud og konkurrencer frem til Black Friday.
Facebook-begivenheder giver dig ekstra organisk rækkevidde på Facebook i takt med, at brugere viser interesse og deltager i din begivenhed. Det er dog vigtigt, at begivenheden anvendes som en aktiv mediekanal med relevant og engagerende indhold.

 

Ekstra: Læg en Black Friday-strategi i dag, der skaber værdi året rundt [whitepaper]

Whitepaper: Skab værdi året rundt

 

3. Google Ads annoncering

Black Friday søgeannoncer

Du er måske allerede begyndt at annoncere på søgeord omkring Black Friday? Hvis ikke, så er det ved at være tid. Det gør elektronikkæden Komplett allerede. Med annoncen her sikrer de sig en plads øverst i søgeresultatet på søgningen ”Black Friday elektronik” og får dermed præsenteret deres budskab og USP'er ift. Black Friday.

Google Adwords på Black Friday

Besøgende til landingssiden for denne kampagne kan som sagt herefter anvendes til retargeting-aktiviteter, fx via Facebook-annoncer.

Har du ikke et dedikeret budget til at køre Black Friday-annoncer, kan du i stedet bruge annnonceudvidelser og sætte et undersidelink op til at promovere din Black Friday-landingsside. Du kan knytte dette undersidelink til flere kampagner/annoncegrupper.

RLSA (Remarketing List for Search Ads)

Ved at oprette en liste med emails (kundeliste eller nyhedsbrevsmodtagere) og uploade denne til AdWords, har du mulighed for at byde højere for personer, der kender dig. Det giver typisk bedre gennemsnitlig placering og højere klikrate (dog til en lidt højere klikpris). Men vi oplever, at prisen pr. konvertering er bedre for RLSA, eftersom disse personer er tættere på din forretning, produkter, service mv. og derfor er nemmere at konvertere.

Husk også at anvende denne strategi til dine Google Shopping-kampagner!

Google Shopping på Black Friday

Med over 40.000.000 søgninger i Black Friday-ugen i 2017, så er Google Ads et must for enhver retailvirksomhed. Novicell har god erfaring med Google Shopping som den bedst-konverterende AdWords-kampagnetype hos flere af vores større retailkunder.

Performance afhænger af dit produktfeed og din håndtering og optimering af det. Vi optimerer typisk vores kunder produktfeed med værktøjet DataFeedWatch. De vigtigste parametre er:

  • Produkttitel
  • Manglende felter i feedet (fx farve)
  • Tilføjelse af specifikke kategorier
  • Produktbilleder


Husk at tjekke op på eventuelle fejl på produkter i dit Merchant Center - i god tid! - så undgår, du at dine Black Friday-produkter afvises af Google. 
Overvej at lave Custom Labels på alle dine Black Friday-produkter og opret en særskilt kampagne med dine Black Friday-produkter, som du kan tildele et ekstra højt budget.

Få succes på Black Friday med prisovervågning og konkurrentdata

Hvis du virkelig vil outperforme dine konkurrenter på Black Friday, så skal du arbejde med og implementere konkurrentdata i din kampagnestrategi.

Vækst din Google Ads- og Facebookannoncering med prisovervågning.
Se eller gense vores Black Friday-webinar i samarbejde med PriceShape omkring implementering af prisovervågning i digitale kampagner i forbindelse med Black Friday annoncering.

Læs mere om Google shopping

4. Email-marketing på Black Friday

Send hellere for mange nyhedsbreve end for få

Det kan lyde voldsomt, og du føler måske, at flere nyhedsbreve til målgruppen kan opfattes som spam. Men vil du tage del i de mange konverteringer til Black Friday, så begynder forberedelsen af din email-kampagne i ugerne op til.

Vi anbefaler at forberede og udsende flere nyhedsbreve i løbet af dagen. Ja, faktisk anbefaler vi, at du allerede starter i dagene op til Black Friday. Fortæl dine modtagere, hvad de kan forvente. Fortæl om konkurrencer, events (fx i butikker), løft sløret for særlige kø-tilbud og produktkategorier med særlige rabatter mv. Start din planlægning af email-marketing nu.

Din liste med nyhedsbrevsmodtagere er kun noget værd for din forretning, når du aktivt udsender dine nyhedsbreve. I løbet af Black Friday og i perioden omkring bliver der udsendt ekstraordinært mange nyhedsbreve. Vælger du kun at udsende ét nyhedsbrev (som måske er normalt under en kampagneperiode), så drukner dit nyhedsbrev hurtigt i mængden. Folk tager fri fra arbejde på Black Friday for at surfe rundt på nettet hos deres yndlingsbutikker og følge med i de mange forskellige tilbud i jagten på det perfekte køb.

Opbyg din email-liste med en slide-in eller exit intent popup

I ugerne op til Black Friday kan du med en slide-in eller den mere aggresive exit intent popup opsamle flere permission til din emai-liste. Den bør ikke kun være aktiv omkring Black Friday, men i perioden skal du markedsføre dit Black Friday-koncept og skabe interesse omkring dette. Nye email-signups kan være værdifulde konverteringer af vinde forud for Black Friday.

Du kan fortælle om særlige Black Friday-konkurrencer eller opfordre dine besøgende til at tilmelde sig for unikke tilbud. Overvej om det skal være en særskilt Black Friday-liste.

 

5. Teknikken - klar til spidsbelastning?

Har du styr på din marketing, og regner du med en god mængde trafik? 

Så husk at tjekke, om websitet kan trække det estimerede antal besøg på Black Friday. Med massiv efterspørgsel og volumen i søgninger og trafik til dit website kan din server nemlig let blive overlastet. Og det kan være en dyr fornøjelse, hvis dit website går ned denne dag eller bare en kortere periode i løbet af Black Friday. Spørg dit udviklingshus - og hellere i dag end i morgen. De har sikkert flere kunder med samme behov.

Kontrollér også, hvem du deler server med. Dit website kan blive påvirket af en anden virksomheds performance denne dag, hvis du ligger på en shared server.

Vi anbefaler derfor, at du tager kontakt til din webleverandør eller IT-afdeling og får lagt en plan i tilfælde af, at din server skulle blive belastet og gå ned. Har I fx en 'Beklager - sitet er belastet'-side klar, som samler kundernes emails op, så I kan give besked, når det kører igen. Og hvem passer jeres SoMe-kanaler i tilfælde af nedbrud?

Se vores anbefalinger til sikkerhed og performance-overvågning her

6. Hent vores white paper om Black Friday

Her får du 40 sider med inspiration til Black Friday, der kan skabe værdi for din forretning. Guiden er fyldt med ideer til, hvordan du skabe en god kundeoplevelse samt konkrete markedsføringstiltag.

Få guiden her