Black Friday 2018 - Din guide til annoncering

Klar til årets største online shoppingdag?

Black Friday 2018 nærmer sig. Danskerne brugte sidste år over 2 milliarder alene på Black Friday, som i 2017 var den absolut største handelsdag i Danmark 💰

Så arbejder du inden for retail, er du sikkert allerede i fuld gang med Black Friday-forberedelserne. Men det kan jo altid blive bedre!

Her følger en guide med vores anbefalede aktiviteter til din annoncering - så I kan få mest muligt ud af Black Friday 2018.

 

Danskerne går shop amok på Black Friday

Danskerne retter deres opmærksomhed på Black Friday tidligere og tidligere. Interessen og dermed søgninger efter Black Friday tilbud starter flere uger FØR selv Black Friday. På Black Friday i 2017 blev der registreret over 40 mio. søgninger inden for retail i ugen op til Black Friday.

Over 40 mio. søgninger - det er 32% flere søgninger i Black Friday ugen sammenlignet med en gennemsnitlig uge.

Tweet: Over 40 mio. søgninger - det er 32% flere søgninger i Black Friday ugen sammenlignet med en gennemsnitlig uge.

Tallene fra NETS viser en samlet omsætning på 2,117 mia (Danmark) på Black Friday i 2017. Det var sidste år ny omsætningsrekord i Danmark og en fremgang på 5,8% i forhold til Black Friday 2016. Føler du endnu ikke at dit site er klar til Black Friday, kan du her få 8 SEO tips som hjælp til dit website inden det går løs fredag den 23 november.

Tendensen er tydelig og vil fortsætte igen i år.

De kategorier, som får mest opmærksomhed er:

  • Elektronik (fx Power, Elgiganten, Libratone, Sonos mv.)
  • Tøj & Mode (fx Magasin, Salling, Illum, Zalando, Boozt mv.)
  • Møbler & Boligindretning (fx Bilka, Møbler, Ilva, Jysk, Ikea mv.)

Har du en forretning inden for én af ovenstående kategorier?

Så anbefaler vi, at du starter planlægningen af dine Black Friday aktiviteter tidligt. Så dine kampagneaktiviter er helt klar allerede i ugerne, der leder op til Black Friday.

Dét er ugerne op til Black Friday at kampen om kundernes opmærksom for alvor starter.

Tweet: Dét er ugerne op til Black Friday at kampen om kundernes opmærksom for alvor starter.

Sæt rekorder på Black Friday fredag

I artiklen her guider vi dig igennem en række værdiskabende annoncerings-aktiviteter, som vil booste dit salg på Black Friday den 23. november 📈

Vi sætter fokus på 6 forskellige taktiske aktivititer. Spring evt. frem til det, du særligt interesserer dig for - der er MANGE gode idéer.

  1. On Page - landingsside
  2. Facebook
  3. AdWords
  4. Email Marketing
  5. Teknik - klar til spidsbelastning
  6. Lav din egen Black Friday marketingplan

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at skabe gode resultater, når danskerne igen går shop amok til Black Friday 2018.

1. On Page - Black Friday landingsside

En landingsside skaber værdi - året rundt

Vi anbefaler, at du opretter en landingsside til Black Friday. Du kan af gode grunde ikke vise/afsløre dine Black Friday tilbud på denne side året rundt. Men du kan have basis på plads. Denne side bør være aktiveret og optimeret hele året.

Med en landingsside er dit website nemlig parat, når potentielle kunder starter deres søgninger inden for dit område. Nogle af de typiske søgninger er ”Black Friday” + brandnavn eller ”Black Friday 2018”, ”Black Friday Aarhus” lign.

Sørg for at lave en inspirerende landingsside, der fortæller omkring Black Friday konceptet og særligt om konceptet i din forretning. Et godt eksempel kunne være POWERs Black Friday side, der viser en stor grafik med nedtælling til Black Friday og informerer om Black Friday konceptet, deres konkurrencer og lokale events i forretningens landsdækkende butikker.

Denne Black Friday landingsside kan flere lære fra. Og det er jo ganske simpelt.

Black Friday 2018

Sådan en side vil trække mange organiske besøg fra søgemaskinerne. Ikke kun på selv Black Friday, men også i ugerne op til Black Friday. POWERs landingsside har fx en placering som nr. 5 på søgningen ”Black Friday elektronik”.

Udover at landingssiden trækker trafik til dit website og informerer dine kunder om dine kampagner, så giver siden dig også mulighed for at opbygge nogle interessante målgrupper. Dem kan du anvende i dine Retargeting indsatser i forbindelse med både AdWords annoncer og Facebook annoncering. Mere omkring det i et senere afsnit.

I ugerne op til Black Friday kan du så begynde at opdatere siden, i takt med at din kampagneplan fastlægges. Det er måske ikke smart at afsløre selve dine tilbud før Black Friday, men du kan måske løfte sløret for andre interessante ting, fx konkurrencer og events.

2. Facebookannoncer på Black Friday

Vi kommer nok ikke uden om Facebook som en af de vigtigste marketingkanaler, når vi snakker Black Friday. Facebook er danskernes foretrukne sociale medier med 67% af danskerne som aktive Facebook brugere, hvor 63% logger på Facebook hver eneste dag.

Vi sætter i denne artikel fokus på Facebook og Instagram og anbefaler at sætte fokus ind på følgende aktiviteter.

Facebook annoncer

Med Facebook-annoncering har du mulighed for at målrette mod flere interessante målgrupper. Brugerdefinerede målgrupper på baggrund af fx:

  • trafik til website
  • email-adfærd
  • aktiviteter på din Facebook og/eller Instragram side

Hvis du ikke allerede har implementeret en Facebook Pixel på dit website, så stop her. Skynd dig at få denne placeret. Det er via den pixel, du kan målrette mod personer, som allerede har vist interesse for din forretning.

Sådan installerer du facebook pixel


Retargeting er i særdeleshed rigtig interessant i forhold til annoncering omkring Black Friday og åbner op for mange muligheder. Vi gennemgår relevante retargeting målretninger i de næste afsnit.

Målret tidligere besøgende

Det er oplagt at have Remarketing indsatser mod en større målgruppe. Fx alle besøgende til dit website inden for de seneste 30 dage, 90 dage eller 180 dage. Vi anbefaler, at du opretter forskellige målgrupper og opdeler dit budget efter, hvad der giver mening for din forretning. Det er klart, at jo længere en periode, du vælger - jo større bliver din målgruppe og kræver tilsvarende større budget.

Det er meget forskelligt hvilken målgruppe der performer bedst - dog typisk de helt korte perioder. Fx ”Alle besøgende (7 dage)”. Men du bør selvfølgelig selv teste, hvilken tidsramme, der giver resultater i forhold til dine kunder.

Opret brugerdefineret målgrupper – Website besøg

Black Friday og Facebook annoncering

Du kan opbygge en målgruppe over besøgende til din Black Friday landingsside med din Facebook Pixel. På den måde kan du målrette Black Friday annoncer mod en målgruppe, som allerede har vist interesse for netop din forretning i forbindelse med Black Friday.

Opret brugerdefineret målgrupper – Specifikke website besøg

Black Friday og Facebook annoncering

Facebook brugerdefinerede målgrupper

Det er også meget relevant at oprette brugerdefinerede målgrupper på baggrund af email. Følgende målgrupper er interessante:

Nyhedsbrevsmodtagere

Du har sikkert en email-kampagneplan klar til Black Friday (før, under og evt. efter). Men det kan være effektivt at målrette Facebook annoncer mod dine nyhedsbrevsmodtagere og på den måde eksponerer dem for budskabet begge steder. Det er meget normalt, at dine kunder skal se samme budskab flere gange (på flere medier) før de handler.

Upload din email-liste til Facebook og brug listen til at matche dine kunder med personer på Facebook. Bruger du MailChimp som din emailmarketing-platform, kan du integrere din MailChimp konto med Facebook og holde din liste/målgrupper automatisk opdateret. Det er smart.

Tidligere kunder

Har du tilladelse til at markedsføre dine produkter over for tidligere kunder? Så er de tit de nemmeste leads at konvertere. De kender jo din butik, produkter, service mv. Opret en brugerdefineret målgruppe med dine tidligere kunders emails. Uploade listen til og match dine kunder til personer på Facebook. Prøv også at teste Look-a-like målgrupper ud fra disse. Altså profiler der minder om dine nuværende kunder.

Oprettelse af brugerdefinerede målgrupper – Målgrupper med kundefil

Black Friday og brugerdefinerede målgrupper

Interaktion med Facebook-side (eller opslag)

Det er også meget relevant at målrette personer, som har interageret (vist interesse) for din Facebook side eller interageret med indholdet på siden (klikket, liket, kommenteret mv.) på indlæg i en periode op til Black Friday.

Igen kan du vælge at opdele målgrupper i flere størrelser. Fx ”Alle med interaktion med Facebookside (30 dage)”. I perioden op til Black Friday har du sikkert allerede eksekveret en masse organiske aktiviteter. Flere med relation til Black Friday. Det er meget oplagt at målrette din tilbudsannoncer mod denne målgruppe på Black Friday. Du kan opbygge denne målgruppe 365 dage tilbage i tiden.

Oprettelse af brugerdefinerede målgrupper – Målgrupper med interaktion

Black Friday og retargeting annoncering

Look-a-Like målgrupper

Vi vil også anbefale dig at teste Look-a-Like målgrupper (kopimålgrupper). Med kopimålgrupper kan du matche dine eksisterende målgrupper (nyhedsbrevsmodtagere, kundeliste, Facebook followers mv.) med nye personer på Facebook.

Følgende kopimålgrupper er interessante og meget relevante at overveje:

  • Look-a-likes af din nyhedsbrevsmodtagere
  • Look-a-likes af din eksisterende kundeliste
  • Look-a-likes af personer der synes-godt-om dine Facebookside

Her et eksempel fra oprettelse af en kopimålgrupper ud fra dine tidligere kunder. Her vælger vi betingelsen kopimålgruppens størrelse til 1% af befolkningen (Danmark), som minder mest om eksisterende kunder.

Oprettelse af kopimålgrupper – Minder om eksisterende kundeliste

Oprettelse af Facebook Look-a-like målgrupper

Facebook Leads Ads

Med Facebook Lead Ads har du mulighed for i en periode op til Black Friday indsamle permissions til dit nyhedsbrev. For at få folk til at afgive deres emailadresse er det typisk effektivt at tilbyde en rabatkode eller en konkurrence. Fx ”Vind 1.000 kr. til Black Friday” Eller måske kan din forretning tilbyde en anden attraktiv service? Driver du en møbelforretning kan man fx tilbyde ”Få besøg af vores indretningsarkitekt – Deltag i lodtræningen her”.

Novicell har god erfaring med Facebook Leads Ads. Typisk opnår vi resultater ned til 3-4 kr. pr. lead. Du opsætter Leads Ads via Facebook annonceadministrator.

Ikke nok med at du indsamler permissions til din emailmarketing, så har du også mulighed for med Facebook annonceadminstrator at målrette din annoncering på Facebook/Instagram mod en brugerdefineret målgruppe, som har interageret med din Leadformular.

Oprettelse af brugerdefineret målgrupper – Lead Ads

Oprettelse af brugerdefinerede målgrupper

Husk også på, at du med Lead Ads også 'køber' nye interessante Leads, som du kan sælge til igen - fx under julesalget. Det kan blive en rigtig god investering.

Facebook Dynamic Product Ads

Her har vi opsat en dummy-annonce til inspiration. Med Facebook dynamiske produktannoncer kan du tilføje et produktfeed til Facebook og ud fra feedet oprette et produktkatalog, som du kan anvende til dynamisk remarketing - mod personer, som allerede har besøgt dit website og/eller helt specifikke produkter.

Med Facebook Dynamic Product Ads kan du målrette specifikke budskaber mod brugere ud fra hvor langt nede i købstragten, de er. Mind brugerne om, at de har set på et produkt eller målret budskaber mod brugere, der har lagt en vare i kurven uden køb. Plus har du mulighed for at sælge lav krydsssalg med relaterede produkter.

Den kampagnetype er ekstremt værdifuld og en af de mest effektive kampagnemålretningstyper. Vi oplever en markant bedre CPA her. Hvor effektiv en dynamisk produktannonce er, afhænger af det feed, der anvendes. Vær specielt opmærksom på billedformatet i dit produkfeed, som gerne skal matche Facebooks billedformat.

Eksempel på Facebook Dynamisk produktannonce

Facebook dynamiske produktannoncer og Black Friday

Facebook begivenhed

Kender du mulighederne ved en Facebook begivenhed? Vi ser dog ofte, at virksomheder ikke udnytter potentialet i en begivenhed. Når personer klikker ”deltager”, så kan du dele tilbud, konkurrencer og diverse updates fra Black Friday i løbet af dagen.

Du kan også udnytte en Facebook Begivenhed i perioden frem til Black Friday. Når man er tilmeldt en begivenhed, så får man som default en push-besked (notifikation), når der bliver lavet et opslag i begivenheden. En virksomhed, der gør det rigtig godt er oplevelsesportalen duglemmerdetaldrig.dk.

Eksempel op en Facebook Begivenhed

Black Friday begivenhed på Facebook Black Friday begivenhed på Facebook

 

Push notifikationer ved opslag i Begivenheden

Push notifikation ved opdateringer i Facebook begivenhed


Duglemmerdetaldrig.dk udnytter deres Black Friday begivenhed til at fortælle deltagere og interesserede personer omkring deres aktiviteter. Og de oplyser desuden om tilbud og konkurrencer frem til Black Friday.
Facebook begivenheder giver dig ekstra organisk rækkevidde på Facebook i takt med, at brugere viser interesse og deltager i din begivenhed. Det er dog vigtigt, at begivenheden anvendes som en aktiv mediekanal med relevant og engagerende indhold.

3. AdWords annoncering

Søgeannoncer

Du er måske allerede begyndt at annoncere på søgeord omkring Black Friday? Hvis ikke, så er det ved at være tid. Det gør elektronikkæden Komplett allerede. Med annoncen her sikrer de sig en plads øverst i søgeresultatet på søgningen ”Black Friday elektronik” og får dermed præsenteret deres budskab og USPer ift. Black Friday.

Google Adwords på Black Friday

Besøgende til landingssiden for denne kampagne kan som sagt herefter anvendes til Retargeting aktiviteter. Fx via Facebook annoncer.

Har du ikke et dedikeret budget til at køre Black Friday annoncer, så kan du i stedet bruge annnonceudvidelser og sætte et undersidelink op til at promovere dine Black Friday landingsside. Du kan knytte dette undersidelink til flere kampagner/annoncegrupper.

RLSA (Remarketing List for Search Ads)

Ved at oprette en liste med emails (kundeliste eller nyhedsbrevsmodtagere) og uploade denne til AdWords, har du mulighed for at byde højere for personer, der kender dig. Det giver typisk bedre gennemsnitlige placering og højere klikrate (dog til en lidt højere klikpris). Men vi oplever, at prisen pr. konvertering er bedre for RLSA eftersom de er tættere på din forretning, produkter, service mv. og derfor nemmere at konvertere.

Husk også at anvend denne strategi til dine Google Shopping kampagner!

Google Shopping

Med over 40.000.000 søgninger i Black Friday ugen i 2017, så er /hvad-kan-vi/online-markedsfoering/online-annoncering/google-adwords/ et must for en hver Retailvirksomhed. Novicell har god erfaring med Google Shopping, som den bedst-konverterende AdWords kampagnetype hos flere af vores større retailkunder.

Performance afhænger af dit produktfeed og din håndtering og optimering af det. Vi optimerer typisk vores kunder produktfeed med værktøjet Datafeedwatch. De vigtigste parametre er:

  • Produkttitel
  • Manglende felter i feedet (fx farve)
  • Tilføjelse af specifikke kategorier
  • Produktbilleder


Husk at tjekke op på evt. fejl på produkter i dit Merchant Center - i god tid! - så undgår, du at dine Black Friday produkter afvises af Google.
Overvej at lave Custom Labels på alle dine Black Friday produkter og opret en særskilt kampagne med dine Black Friday produkter, som du kan tildele et ekstra højt budget.

Læs mere om Google shopping

Remarketing

I stil med Facebook Remarketing kan du via AdWords målrette dine annoncer mod en målgruppe, som allerede har vist interesse for din forretning via Googles Displaynetværk. Den typiske annonceform af er billedannoncer, dvs. bannere. Herved kan du (gen)vinde dine besøgende interesse ved eksponering af bannerannoncer med din forretnings Black Friday-tilbud.

4. E-mail marketing på Black Friday

Send hellere for mange nyhedsbreve end for lidt

Det kan lyde voldsomt for mange og du føler måske, at flere nyhedsbreve til målgruppen virker spam-agtigt. Men vil du tage del i de mange konverteringer til Black Friday, så begynder forberedelsen af din emailkampagne i ugerne op til.

Vi anbefaler at forberede og udsende flere nyhedsbreve i løbet af dagen. Ja faktisk, at du allerede starter i dagene op til Black Friday. Fortæl dine modtagere, hvad de kan forvente, fortæl omkring konkurrencer, events (fx i butikker), løft sløret for særlige kø-tilbud og produktkategorier med særlige rabatter mv. Start din planlægning af email marketing nu.

Din liste med nyhedsbrevsmodtagere er kun noget værd for din forretning, når du aktivt udsender dine nyhedsbreve. I løbet af Black Friday og perioden omkring bliver der udsendt ekstraordinært mange nyhedsbreve. Vælger du kun at udsende ét nyhedsbrev (som måske er normalt under en kampagneperiode), så drukner dit nyhedsbrev hurtigt i mængden. Folk tager fri fra arbejde denne Black Friday for at surfe rundt på nettet hos deres yndlingsbutikker og følge med i de mange forskellige tilbud i jagten på det perfekte køb.

Opbyg din email-liste med en slide-in eller Exit Intent

I ugerne op til Black Friday kan du med en slide-in eller den mere aggresive Exit Intent opsamle flere permission til din emailiste. Den bør ikke kun være aktiv omkring Black Friday, men i perioden skal du markedsføre dit Black Friday koncept og skabe interesse omkring dette. Nye email-signups kan være værdifulde konverteringer af vinde forud for Black Friday.

Du kan fortælle om særlige Black Friday konkurrencer eller opfordre dine besøgende til at tilmelde sig for unikke tilbud. Overvej, om det skal være en særskilt Black Friday liste.

5. Teknikken - klar til spidsbelastning?

Har du styr på din marketing og regnes med en god mængde trafik?

Så husk at tjekke, om websitet kan trække det estimerede antal besøg på Black Friday. Med massiv efterspørgsel og volumen i søgninger og trafik til dit website kan din server nemlig let blive overlastet. Og det kan være en dyr fornøjelse, hvis dit website går ned denne dag eller bare en mindre periode i løbet af Black Friday. Spørg dit udviklingshus - og heller i dag eller i morgen. De har sikkert flere kunder med samme behov.

Kontrollér også, hvem du deler server med. Dit website kan blive påvirket af en anden virksomheds performance denne dag, hvis du ligger på en shared server.

Vi anbefaler derfor, at du tager kontakt til webleverandør eller din IT afdeling og hører dem ad for en plan, hvis din server skulle blive belastet og gå ned. Har I fx en 'Beklager - sitet er belastet'-side klar, som samler kundernes emails op, så I kan give besked, når det kører igen. Og hvem passer jeres SoMe kanaler i tilfælde af nedbrud?

Se vores anbefalinger til sikkerhed og performance-overvågning her

6. Planlægning af Black Friday

Er hovedet ved at være fyldt med opgaver og strategier, der skal igangsættes for din virksomhed?

Bare rolig - vi har lavet et overskuelig Black Friday kalenderværktøj, der giver dig overblik over, hvordan du skal planlægge din Black Friday. Hent kalenderen og tilpas den til din virksomhed.

Skriv til Rene herunder, så sender han dig sit Black Friday kalenderværktøj. 

Men skynd dig... flere af opgaverne skal i gang NU, hvis du skal have det fulde potentiale ud af Black Friday.