Kom dine kunder i forkøbet

Tænk hvis du var i stand til forudsige, hvad dine kunder ville gøre som det næste, hver gang de besøgte dit website. Så ville du altid kunne være et skridt foran og komme dem i forkøbet med det helt rette indhold - på det helt rigtige tidspunkt til hver enkelt kunde.

"Kan man det?", tænker du så. Ja, det kan man faktisk - også uden at det kræver forkromede målgruppeanalyser eller kæmpe store data-setups.

Læs med her og bliv klogere på, hvordan du udnytter data automatisk til at målrette dit website mere specifikt til din målgruppe, så det altid viser det indhold, der matcher hvert enkelt besøgende på dit site.

Kig på adfærden - gå i øjenhøjde

Data, data og mere data. Troede man, at big data blot var en døgnflue, så skal man for opjustere forventningerne, når det kommer til udnyttelsen af data. Med årene er mulighederne for at opsamle og strukturere data blevet endnu bedre. Og det stopper ikke her. 

Hvad betyder det? 

Det betyder, at du og din virksomhed får endnu bedre muligheder for at komme helt tæt på jeres (potentielle) kunder og modsvare de efterspørgsler, som hver enkelt måtte have - ganske enkelt ved konsekvent at basere indholdet på webløsningen efter dem, der besøger den.

Tidligere har vi nærmest været tvunget til at flytte ind hos målgruppen, hvis vi for alvor ville lære den at kende. Men nu kan du faktisk komme ret langt med at betragte de data, som de besøgende på dit website genererer.

Ved at krydse demografiske data med adfærdsbaseret data kan du komme helt tæt på målgruppen for din online forretning, som sad du og kiggede med over skulderen, hver gang de browsede nettet: Hvad er det, de efterspørger? Hvad trigger deres efterspørgsler? Og hvad afholder dem fra at følge deres behov, når først produktet er der?

Men er det målet i sig selv at kende sin målgruppe til ug, kryds og slange? Nej, det er det selvfølgelig ikke.

Match dit indhold med brugerne

Et godt kendskab til målgruppen og skarpe indsigter har ikke værdi i sig selv. Det er først, når kendskabet og indsigterne bliver sat i spil til at give 'noget' tilbage til kunderne, som matcher deres efterspørgsler - både produkter, budskaber og informationer.

Det er ikke nye tanker at udnytte data til at målrette indhold. Det er til gengæld teknologierne til at forvalte data og basere indhold på en masse (anonyme) brugeres data. Efterhånden kan mere og mere software nemt opsamle og strukturere data helt automatisk. Det kræver blot, at du formulerer informationer og budskaber til de enkelte målgruppesegmenter og beskriver brugsscenarierne.

Novicell har udviklet et plugin - et stykke kode - ved navn Footprint, som fungerer til Umbraco. Det er endda frittilgængeligt. Men inden vi når så langt, skal du have tankerne bag ved værktøjet i form af en introduktion til behavioral targeting. 

Behavioral targeting

For cirka 15 år siden begyndte vi at kunne målrette indhold ud fra en kortlægning af internetbrugeres demografiske forhold så som alder, køn og geografiske placering. Det er de data, som de sociale medier har kunnet høste gennem adgangen til profiloplysninger. Den form for targeting kalder vi 'audience targeting'.

Næste generation af targeting er 'behavioral targeting' - adfærdsbaseret målretning. Det er en langt mere dynamisk form for targeting, som gør det muligt at specificere indhold endnu mere til den enkelte bruger og endda på de helt rigtige tidspunkter. Hvorfor er vi nu pludselig i stand til det?

I takt med at vi bruger digitale medier mere og mere, indsamles der ganske enkelt så mange data, at der kan tegnes mønstre på tværs af dem. Mønstre, som giver udtryk for en bestemt adfærd i form af interesser og præferencer (måske endda modstridende) kontra alder, køn og lokation - både lige nu-og-her, men også over tid.

Dog forudsætter et kendskab til demografiske forhold, at du har adgang til de data, f.eks. gennem koblingen til en af brugerens sociale profiler.

Behavioral targeting - rent teknisk

Rent praktisk sker dataopsamlingen ved hjælp af intelligent tracking-teknologi så som Footprint-værktøjet, hvor du placerer en cookie på dine besøgendes enhed(er). Hermed starter en høstning af de data, der genereres, efterhånden som brugerne browser rundt på www.

Jo længere tid en bruger klikker sig rundt fra site til site, desto flere data indsamler cookie'en om, hvad vedkommende køber, læser, søger på o.s.v. Og ja, her skal man selvfølgelig huske på, at der kan være forskellige brugere af den samme enhed, hvilket cookie'en ikke tager højde for.

På grund af stadig bedre muligheder for at tracke brugeradfærd og anvende data til målretning af indhold, har eksperterne spået, at internettet i stigende grad vil komme til:

  1. At handle mere og mere om dig
  2. At ændre udseende (interface) afhængig af dig og din adfærd
  3. At lære mere om alle dine forskellige (modstridende) interesser og vaner

Footprint-hvad-for-noget?

Det lyder måske teknisk og avanceret alt det her med dataopsamling og adfærdsbaseret målretning af indhold. Men det behøver faktisk ikke at kræve et stort setup.

Med et værktøj som Footprint til Umbraco har du det tekniske setup på plads til at kunne opsamle og strukturere data og automatisk opsætte regler, som udløser en bestemt handling på dit websitet. Det kan være en handling i form af et produkt, en information, et kommunikativt budskab - eller fraværet heraf.

Lad os tage et eksempel: Forestil dig, at du besøger et website, som sælger en række forskellige måltidskasser. På forsiden bliver der altid vist 3 udvalgte produkter. Du er i forvejen kunde og abonnerer på måltidskasser med fisk. Men du er begyndt at overveje, om du i stedet for din fiskekasse engang imellem skulle få en kasse med et af firmaets såkaldte specialtilbud. Du har op til flere gange været inde og kigge på siden med specialtilbud. Du har også været inde for at se, om der findes en form for fiskekasse med 'surprise', for du er begyndt at køre surt i den sædvanlige.

Da din vandren til og rundt mellem disse sider er blevet sporet, er de tre viste produkter på websitets forside tilpasset herefter med henholdsvis en anden fiskekasse, end den du er vant til, et specialtilbud med bøffer fra Limousine kvæg, og en asiatiskinspireret fiskekasse med dertilhørende grønt og opskrifter. 

Det lyder smart, ikke? Det kan man alt sammen med plugin'et Footprint til Umbraco. Det skaber en øget værdi, fordi dine besøgende altid vil få vist det mest relevante og interessante indhold for den enkelte specifikt. Og det giver en bedre brugeroplevelse, mere tilfredse besøgende og en forbedret oplevelse af din virksomhed som én, der forstår sine kunders behov. 

Vil du vide mere?

Snart viser vi dig, hvordan du bruger Footprint i praksis på dit Umbraco-website.

Indtil da kan du med fordel læse vores artikel om Digital Natives - en ny generation af forbrugere, der om nogen kræver personaliseret, relevant indhold.