Apple udfordrer e-mailmarkedsføring med ny iOS 15 opdatering

Samler du e-mailadresser ind for at kommunikere relevant og personligt til dine kunder og leads? Bruger du data omkring åbningsrater og geografi til at personalisere dine budskaber eller marketing flows? Og kører du jævnligt A/B tests for at finde frem til den perfekte emnelinje? Så skal du læse godt med her.

Mere kontrol til brugerne

I juni måned løftede Apple sløret for en lang række tiltag i deres nye iOS opdatering, som har til formål at beskytte brugerne og hjælpe dem med at tage kontrol over deres data. Den såkaldte ”Mail Privacy Protection” ser nemlig ud til at spænde ben for en lang række discipliner som nævnt ovenfor.

Opdateringen forventes at blive udrullet i efteråret 2021, og med de nye anonymitetsfunktioner i iOS 15 kan brugere i Mail-app’en:

  • Forhindre afsendere af e-mails i at bruge usynlige pixels til at indsamle data om modtageren, eksempelvis omkring åbnings af e-mails
  • Skjule deres IP-adresse, så den ikke kan bruges til at bestemme modtageres geografiske placering eller knytte adfærden til anden online aktivitet
  • Skjule deres e-mailadresse ved at generere en tilfældig e-mailadresse til engangsbrug og videresende e-mailen til deres rigtige konto

 

Så hvad gør du nu, kære marketeer?

Den nye iOS 15 opdatering vil uden tvivl være med til at ændre den måde, mange virksomheder administrerer e-mailkanalen på. Dog er det vigtigt at påpege, at den kommende opdatering ikke omfatter alle e-mailbrugere:

  • Opdateringen har kun betydning for brugere af Apples egen mailapp
  • Muligheden for at blokere IP-adresse er kun for betalende iCloud-brugere
  • Muligheden for at skjule sin e-mailadresse er kun for betalende iCloud-brugere

På trods af dette vil der dog nu stilles endnu højere krav til e-mailmarketeers, hvis vi vil gøre os forventninger om at lande i brugerens indbakke. Her er mine 5 bedste tips til 5 konkrete actions, du bør tage lige nu for at forberede dig på iOS Mail Privacy Protection:

 

1) Tjek kvaliteten af dine subscribers

Den første foranstaltning, du bør tage, er at gennemgå dine lister med eksisterende subscribers. Få lavet en god baseline over hvordan dine lister er sammensat i dag, og tag foranstaltninger som passer hertil. Analysér hvor mange af dine subscribers der sidder på Apple devices og hvor mange af disse, der bruger Apples Mail app. Så har du en baseline at sammenligne med, så du ved, hvor hårdt dine data potentielt kan blive ramt med iOS 15-opdateringer. Derudover skal du, hvis du holder dine lister rene for inaktive subscribers passe på med at basere segmenter for inaktivitet på åbninger af sendte e-mails, men i stedet se på kliks, websitebesøg eller øvrig online adfærd.

 

 2) Gentænk dine automation flows

Hvis du har opsat automation flows baseret på åbninger af e-mails eller geografisk placering, så bliver du nu nødt til at gentænke disse. Da data på open rates og IP-adresser kan blive skævvredet, kan det i værste fald sætte dine automations helt ud af spil for dine modtagere på Apple devices. Prøv derfor at gennemgå dine flows og tilpas triggers i forhold til andre actions, eksempelvis klik eller besøg på adfærd på dit website.

 

Hvis du anvender A/B tests, så husk også, at passe på med at vælge en vinder baseret på antal åbninger – dette kan være misvisende, og du bør i stedet kigge på CTR for at vælge den vindende version.

3) Fokusér på den perfekte emnelinje (og pre-header)

Nu hvor det bliver sværere at holde øje med hvem, der åbner dine e-mails, er det vigtigere end nogensinde at fokusere på emnelinje og pre-headers. Prøv løbende forskellige emnelinjer af for at se på hvad, der har performet godt i fortiden og analysér, hvad der får dine læsere til at åbne dine e-mails.  Husk også at udnytte pre-headeren til rent faktisk at give læseren værdi, så den understøtter emnelinjen.

4) Bliv 100 –meter-mester i skarpe CTA’er

Mange marketingmedier spår rent faktisk, at virkningsfulde og skarpe CTA’er kan være et nyt parameter til at vinde kampen om kliks i indbakken. Når vi ikke længere kan stole på vores åbningsrater, er det nemlig oplagt at stille fokus på metrics der måler performance på kliks og interaktioner med dit nyhedsbrev i stedet.  Hvis du med en knivskarp CTA kan få modtageren til at klikke sig videre til dit website, vil du nemlig igen få mulighed for at tracke på onlineadfærden på webben, og vil ligeledes afkode, om modtageren har åbnet dit nyhedsbrev og dermed bør eksistere på dine udsendingslister.

5) Pas på med at bruge open rates som performance metric

Mange e-mailmarketeers er sikkert vant til at bruge åbningsraten som metric for performance på kanalen. Men de nye ændringer kan denne metric blive svær at måle på, især hvis mange af dine subscribers anvender Apple Mail. Tjek derfor til en start, hvor mange af dine subscribers sidder på Apple devices eller anvender Apples Mail App, og korrigér herefter din afrapportering hertil. Start også med at tænke på andre metrics – når alt kommer til alt, er slutmålet med at sende en e-mail jo sjældent kun, at den skal åbnes. Kig derfor i stedet for på andre metrics til at måle din succes i e-mailkanalen: click-trough rates, trafik til dit website, udfyldte formularer osv.

iOS-opdateringen er ikke verdens undergang, men den vil komme til at få betydning for måden, vi arbejder med e-mailmarkedsføring på. Begynd derfor allerede nu at forberede dig opdateringen – så vil du faktisk kunne komme styrket ud på den anden side.

 

Hos Novicell har vi et team af Inbound-specialister, der kan hjælpe dig med at optimere din e-mailmarkedsføring. Ring eller send mig en mail. Så giver jeg en kop kaffe og en uforpligtende snak.