8 tips til et brugervenligt website

I artiklen her ser vi på, hvad der påvirker brugervenligheden, og hvordan du kan optimere den.

Formålet er at få dig, som er i berøring med at vedligeholde en digital løsning, til at tænke som en usability ekspert. God læsning!

Du kan evt. starte med at læse blogindlægget DU er også ansvarlig for brugerens oplevelse. Her anfægtede vi UX-begrebet og slog fast, at brugeroplevelsen af et website bliver skabt gennem hele processen med at udvikle og vedligeholde - ikke gennem designprocessen alene.

Hvad er god brugervenlighed? 

En god brugeroplevelse handler grundlæggende om, at webløsningen er brugervenlig. Men lad os så lige først slå fast, hvad god brugervenlighed er.

God brugervenlighed gør det nemt og naturligt at bruge løsningen. Brugeren skal kunne navigere og finde informationer uden at blive frustreret eller irriteret. Når en løsning er overskuelig og indlysende at bruge, er den brugervenlig. 

Nu rejser næste spørgsmål sig...

Hvordan skaber man en overskuelig og indlysende løsning?

Det vigtigste i forhold til at skabe brugervenlighed er at skabe overskuelighed og overblik på sitet.

Start med navigationen 

Noget af det vigtigste er at gøre det nemt for brugeren at finde rundt. Prøv - for at teste dit site - at præsentere en tilfældig underside for en bruger og få vedkommende til at svare på følgende:

  • Hvad er dette?
  • Hvor er jeg?
  • Hvad kan jeg her?

De spørgsmål skal helst være indlysende for brugeren at besvare, det vil sige uden brug for betænkningstid.

Skab ro og overblik

For at brugeren nemt kan danne sig et overblik, er det vigtigt, at han/hun hurtigt kan afkode skærmbilledet. Du kan understøtte en hurtig afkodning ved at

  • skabe et visuelt hierarki over de forskellige elementer på siden - de vigtigste elementer, som understøtter sidens formål, bør tiltrække mest opmærksomhed.
  • bruge faste designelementer på tværs af siderne, så brugeren ved, hvad funktionerne på websitet betyder.
  • være konsistent i forhold til elementers placeringer og funktioner, så brugeren ikke skal lede efter bestemte elementer eller blive forvirret over, at de ikke opfører sig ens.
  • bryde sider op i klart definerede sektioner og herigennem skabe et flow og en prioriteret rækkefølge for brugerens 'læsning'
  • gøre det indlysende, hvad der er klikbart ved at bruge Call To Action-knapper og generelt synliggøre de klikbare elementer på siden.
  • undgå støj ved at begrænse mængden af forskellige informationer og funktioner samt unødvendigt 'pynt'.

Begræns, begræns og begræns

Når en bruger lander på en website, læser brugeren ikke. Nej, vedkommende scanner. (Læs evt. vores artikel 7 tips til dit tekst-layout)

Brugerne har travlt, og de er hurtigt videre, hvis ikke de finder, hvad de søger. Når du skriver webtekster, bør du derfor huske:

  • Skær tekstmængden ned til halvdelen af ordene på en side.
  • Skær så tekstmængden ned til halvdelen igen - og så er du ved at være der! :)

8 tommelfingerregler til god brugervenlighed

Der er 9 tommelfingerregler at gå ud fra i forhold til at skabe et brugervenligt website.

1. Det bliver aldrig indlysende nok

Når en bruger åbner en app eller et website, bør han/hun ved første øjekast være i stand til at fortælle, hvad formålet med siden er. Det bør være så indlysende som overhovedet muligt.

2. Få mig ikke til at tænke, tak!

Får webløsningen brugeren til at skruple og gøre sig overvejelser, er den ikke brugervenlig nok. Brugere skal aldrig udfordres for at kunne forstå og bruge en webløsning. De vil bare vide, hvad det næste er, de skal gøre. Jo mere en løsning får en bruger til at tænke, jo mere sandsynligt er det, at vedkommende finder en anden service.

3. Husk tilbage-knappen 

Det er måske ikke verdens vigtigste knap, men det er i hvert fald den mest brugte funktion på internettet i dag; "tilbage"-knappen. Brugeren er ikke så bange for at handle eller lave fejl, så længe der er en "tilbage"-knap. Hjælp derfor brugeren til nemt at kunne træde et skridt tilbage - særligt i købsflow.

4. Vis vejen til "hjem"

"Hjem"-knappen er den ultimative nødudgang for de brugere, der er faret vild, og hvor "tilbage"-knappen ikke har hjulpet dem. Gør det synligt, hvordan man kommer tilbage til startsiden.

5. Husk, at vi er vanemennesker

Hvis en webløsning fungerer rigtig godt, vil en bruger vende tilbage igen og igen. Det har en stor betydning, at din websløsning er ultralet at benytte, og at brugeren kender løsningen - også selvom en anden service har flere produkter, lavere priser eller bedre content.

6. Nogle elsker at søge - giv dem muligheden

Der er en bestemt gruppe af brugere, der er blevet søgeafhængige. For dem kan det ikke gå stærkt nok med at komme frem det, de leder efter. Giv dem derfor muligheden for at søge informationer gennem en synlig søgefunktion.

7. Ændrer du struktur, ændrer du også adfærd

Brugerne husker deres oplevelse af, hvordan det var at interagere med et website eller en app. De lærer, hvor de kan finde det, de ønsker, og hvordan de finder det. Du risikerer at rode med deres evne til at huske disse trin og forvirre tilbagevendende brugere, hvis du ændrer strukturen på din webløsning og dermed brugernes vante færden. Husk derfor at tænke over konsekvenser af de ændringer, du foretager.

8. Opsummeret: Undgå tidsspild 

Opsummeret kan det siges, at du skal passe på at med spilde brugernes tid ved at besværliggøre deres besøg på websitet. Husk på, at vi går online med et bestemt formål og oftest for at spare tid. Hvis du ikke kommunikerer tydeligt, så hopper kæden af for dem, og de søger videre. Det har desuden en negativ indflydelse på din rangering i Googles søgemaskiner, da loadtiden og afvisningsprocenten - altså andelen af brugere der forlader websitet straks - påvirker Googles rangering af søgeresultater.

Derfor: Sørg for at komme frem til pointen. Hurtigt.

Inddrag hovedpersonerne selv

Overvejer du at teste brugervenligheden af jeres website?

Så start hos brugerne. Som ansat vil du have et andet formål med at besøge jeres webløsning, end brugererne af den har, og du er indirekte farvet af det formål. Der er mange gode online tjenester, hvor du hurtigt kan få testet dit site af  Hvis du endda kan få lov til at se dem anvende løsningen, er du endnu bedre stillet. Der kan nemlig være stor forskel på, hvad brugerne siger og gør.

"Tænke højt"-testen

En af de mest benyttede metoder til at inddrage brugere er en tænke-højt-test. Her samles en gruppe af typisk 5-6 brugere. De stilles enkeltvis en række opgaver, som de skal forsøge at udføre på webløsningen, imens de fortæller. Øvelsen giver et nuanceret billede af brugerens oplevelse af webløsningen, da du får indsigt i bl.a.:

  • Deres umiddelbare opfattelse af løsningen
  • Hvilke funktionaliteter der volder de største vanskeligheder, og hvilke der kan benyttes uden problemer
  • Deres tolkning af ikoner, menupunkter og andre vigtige elementer
  • Hvor på webløsningen, de forventer at kunne finde det søgte

Novicell har god erfaring med en kombination af inputs fra 1) usabilityeksperter, 2) virksomhedens interne nøglepersoner og 3) brugerne selv - for at ramme rigtigt mht. brugervenligheden.