Få fem fede fredagstips

Hver fredag uge efter uge uddeler Novicell et tip på Google+, der er relevant for din forretning online. Vi har i dag samlet de 5 fedeste #fredagstips til at hygge med, mens der er stille på kontoret i løbet af sommeren. 

God fornøjelse med læsningen eller genopfriskningen!

1. Lad ikke børn og tilfældige klik ødelægge dine displayannoncer

Alle klik tæller - også de dårlige. Irrelevante besøgende er kendetegnet ved en høj afvisningsprocent og en lav gennemsnitlig besøgsvarighed, altså et lavt engagement. 

Med et par få ændringer i indstillinger i AdWords, kan du  undgå fejlklik fra børn og andre, som spiller løs på mobile apps. Og du kan dermed spare udnøvendige annoncekroner.

Du kan få et indblik i dine annoncernes placeringer på displaynetværket ved at følge denne navigation i Google AdWords:

Find annonceplacering under Displaynetværk og placeringer

Her kan du ekskludere annoncer fra at blive vist i mobile apps og på den måde allokere budgettet til de kampagner, hvor du generer trafik med gode besøgende, der opfylder dine successkriterier for din AdWords-annoncering.

Hvis du vil vide præcist hvordan, du ekskludere annoncer i mobile apps, kan du læse hele tippet her.

2. Følg dine AdWords kampagner direkte fra mobilen

Tilbage i marts udgav Google en fuldgyldig AdWords app til Andriod, der giver annoncører mulighed for at følge AdWords-annonceringen direkte fra mobilen. 

Du har bl.a. mulighed for at justere bud og budgetter samt se statistikker. Men den mest smarte feature er muligheden for at opsætte alarmer som notifikationer. På den måde kan du nemt monitorere nye kampagner og ændringer i bud og budgetter. 

Ny AdWords app gør det nemt at styre AdWords fra mobilen

Hvis du ikke har en Android-telefon, men bruger iPhone, er der nogle alternativer, du kan bruge. Dem kan du finde på blogindlægget her. 

3. Ryd op i dine søgeord

Når vi overtager en AdWords-konti, ser vi ofte, at flere kampagner og annoncegrupper "konkurrerer" mod hinanden, fordi samme søgeord optræder på tværs af heraf.

Hvordan forhindrer du det? Du anvender Googles egen Adwords Editor til at foretage en test af eventuelle søgeordsdubletter.

I første omgang anbefaler vi, at udfører testen på aktive kampagner og vælger funktionen 'bestemt ordrækkefølge', hvor identiske søgeord skal have samme søgeordstype.

Brug AdWords Editor til at finde og fjerne søgeordsdubletter

Herefter får du et resultat over de dubletter, som eksisterer på tværs af kontoen, og så er det ellers bare om at komme i gang med at pause søgeord.

Du bør udføre testen og luge ud i dine søgeord hver 3. måned. Og så bør du i øvrigt gøre dig en række overvejelser, inden du udfører testen. Læs hele tippet og hør alle overvejelserne.

4. Tjek om du blev ramt af 'mobilegeddon' i ny rapport i Webmaster Tools

Google's algoritmeopdateringer per 21. april var en opdatering, der betød, at mobilvenlige websites ville blive foretrukket over ikke-mobilvenlige sider i langt de fleste tilfælde. Var du en af dem, der mistede fodfæste på mobilsøgninger? 

Det kan du bl.a. tjekke ved hjælp af en ny, smart funktion i Google Webmaster Tools. Det er den avancerede datarapport 'Search Analytics', der er en videreudvikling af det gamle 'Søgeforespørgsler'. Rapporten giver et godt indblik i CTR, klik, eksponeringer og placeringer for søgeforespørgsler, der er relevante for dit website.

Ny Search Analytics rapport i Webmaster Tools

Læs hele tippet om værktøjet og få en vejledning i, hvordan du bruger det. 

5. Highlights fra MarketingCamp 2015

En tirsdag i juni drog vi to biler af sted for at høre om det nyeste inden for online marketing til MarketingCamp. Her får du overskrifterne fra dagen. P.s. vil du læse dem i deres fulde længde, kan du finde dem her. 

Glem ikke konsekvenserne ved et fravalg

Hvis det ikke får nogle konsekvenser, når vi tager en beslutning om at vælge noget fra, så vil vi netop lave et fravalg. Du skal derfor sørge for, at kundens fravalg bliver til et aktivt fravalg.

Det er en psykologisk trigger, der er værd at have in mente i forbindelse med søgeannoncer, displayannoncer, nyhedsmails m.v. Et eksempel kunne være:

Ja, tak, jeg vil gerne modtage jeres nyhedsbrev

Nej, tak, jeg ved allerede alt om online marketing

Oldschool med AIDA, men det virker!

Når du arbejder med SEO, hvad enten du opretter nyt indhold eller foretager et SEO-Check, så gælder den klassiske AIDA-model stadig. Til SEO-brug kan modellen nemlig omskrives til:

  • Attention: Sidetitlen ellere title tag 
  • Interest: Sidebeskrivelsen eller meta descripton 
  • Desire: Indhold 
  • Action: Call-to-Action

Hold øje med brugernes adfærd

Det handler ikke længere så meget om, hvilke sider der er de mest besøgte. Det handlere nærmere om, hvad brugerens adfærd er på sitet. Hvorfor?

Fordi konverteringsfrekvensen typisk kun ligger på 2-4 % i gennemsnit. Fokuser derfor på, hvad de resterende 96-98 % laver og hent forretning ud af dem.

Få mere power med det ultimative powerstep

Ved at optimere en webshops "powersteps" kan du øge salget i shoppen, bl.a. gennem automatisering, personalisering og generalisering. 

Powersteppet er det trin lige efter, du har lagt et produkt i kurven, men inden du går til kassen.

Gør dig attraktiv - og bliv mere synlig på Facebook

På Facebook er det alle former for klik fra brugerne, der indvirker på, hvor hyppigt du optræder i dine fans news feed.

Derfor kan Facebooks algoritmer gøre dig mindre synlig - men de kan også booste din synlighed markant, hvis du lægger den rette strategi. Når du arbejder med Facebook, bør du derfor lægge en taktik for, hvordan du bliver kærester med dine fans. 

Teknisk SEO: Brug hreflang til sprog og regionale webadresser

Google bruger attributterne rel="alternate" hreflang="x" til at vise korrekt sprog og regionale webadresser i søgeresultaterne. Tagger du dit site op, bliver kun de sider vist, der passer på brugerens geografiske placering og sprogindstillinger. 

Det har betydning for de mange websites, der betjener brugere i hele verden med indhold, der er oversat eller målrettet brugere i en bestemt region.

Præmier og billeder booster sign-ups til nyhedsbreve

Det er langt lettere at afkode budskabet med et billede, og det øger motivationen at se udbyttet af sin tilmelding. 

Derfor: Udlodder du en præmie mod et signup til dit nyhedsbrev, og viser du samtidig et billede af præmien, kan du få mange flere tilmeldinger. En test viste hele 67 % flere tilmeldinger.

Målret din annoncering mod et købeklart publikum

Der er mange muligheder for at lave remarketing på Facebook, bl.a. ved at oprette Custom Audiences.

Ved at oprette brugerdefinerede målgrupper og segmenter, baseret på de brugere, som har besøgt dit website, kan du målrette din annoncering yderligere og ramme tidligere besøgende. 

Vi synes, at tipper her var så brugbart, at vi har skrevet et helt blogindlæg om det. Få guiden til Facebook remarketing og kom i gang med at optimere dit annonceudbytte.

Glem alt om indholdsplaner!

Sådan lyder opråbet om den gængse strategiske kampagneplanlægning på de sociale medier.

Glem alt om den sammenhængende planlægning af kampagner - udnyt hellere muligheden for at definere målgrupper og custom audiences ud fra konverteringer, besøg og sete sider. 

Vidste du ikke, vi laver #fredagstips

Hver fredag kommer vi med et nyt #fredagstip. Find os på Google+, så går du aldrig mere glip af et #fredagstip. 

God fredag!