3 guldøjeblikke fra Inbound 2017 i Boston

Novicells Inbound marketingchef, Marianne Holmgaard, deltog i sidste uge på konferencen INBOUND 2017 i Boston. Her deler hun sine bedste take-aways fra konferencen.

Bigger is better, synes at være amerikanernes mantra. Cola i kæmpekrus og King Size Beds. Lidt, men godt, siger de beskedne danskere i et land, hvor Jante er navnet på den mest almindelig lov. Jeg har brugt de sidste dage til én af verdens største konferencer om Inbound Marketing. Og jeg er tilbøjelig til at give amerikanerne ret; bigger is better.

Her kommer mit P3-guld fra årets Inbound-konference.

The New Content King is a Queen - and She’s an Influencer

Da dørene åbner til Inbound-land, bliver dag til nat. Høj musik, storskærme med lysshow i lækre farve og den ene mere imponerende visuelle installation efter den anden.

Det tegner godt, men kan programmet følge med? Promise Phelon, CEO i TapInfluence, der er ét af de største influencer-bureauer i USA, førte an med et skarpt indlæg om Influencer Marketing. Med titlen "The New Content King is a Queen - and She's an Influencer" var tonen lagt for et nyt perspektiv på den gamle sang om Content Marketing.

Influencer Marketing breder sig så småt herhjemme, men i USA er det allerede på alles læber. Og det er der en god grund til. Undersøgelser viser, at 47 % af 18-24-årige blokerer online annoncer. 42 % af Millennial Moms mener ikke, at online annoncering virker på dem. Og hvor opslag fra Influencers får 15 % kliks, får bannerannoncer kun 0,1 % i gennemsnit, ifølge Phelon. Derfor er Influencer Marketing på alles læber disse dage.  

Men glem alt om Kim Kardashian eller George Cloney, der drikker Nespresso. Influencer Marketing handler om at skabe relationer med indflydelsesrige personer, og udnytte deres rækkevidde til at brede budskaberne ud. For det er væsentligt mere troværdigt at høre budskabet fra en meningsdanner end fra virksomheden selv.

Promise Phelon bryder Influencers ned i tre niveauer:

  • Macro-influencers: De store stjerner
  • Micro-influencers: Meningsdannere og toneangivende på sociale medier
  • Brand-ambassadører: Dem, som er loyale over for brandet

Hendes råd var at fokusere indsatsen på micro-influencers, som har en høj troværdighed, og som oftest er mere tilgængelig end en macro-influencer. Det kan være en talsmand inden for din niche, en blogger, som deler værdier med brandet, eller en intern medarbejder, som er anerkendt i branchen.

Det vigtigste er altså ikke antallet af følgere på sociale medier, men at influenceren er autentisk og formår at skabe engagement.

Unicorn Marketing

Et andet guldøjeblik var, da Larry Kim, grundlæggeren af WordStream, som er ét af USA’s største PPC-bureauer, holdt et blændende indlæg om Unicorn Marketing. Ja, du læste rigtigt, enhjørninge. Han mener, at du i bund og grund kan dele dit content op i æsler og enhjørninge. Æslerne er de stykker indhold, som aldrig rigtigt tager fart, mens enhjørningene er det top 3 % indhold, som topperformer. Det er altså de historier, som får flest visninger, og de opslag og annoncer, som får flest klik.

Ifølge Larry Kim lider de fleste af os af ’Donkey Denial syndrom’; vi tror simpelthen, at alt vores content er enhjørninge. Han mener i stedet, at vi skal være realistiske omkring vores indhold, følge op og evaluere, så vi bliver i stand til at skelne skidt fra kanel.

Inbound 2017 Inbound Marketing konference i Boston


Du kan finde frem til dine enhjørninge ved at filtrere dine top 3 % ud fra:

  • Højeste åbningsrater på dit nyhedsbrev og dermed de mest populære nyhedsbreve
  • Bedste klikrater på nyheder i nyhedsbreve, annoncer og opslag
  • Indholdssider med flest visninger på websitet (undtaget forside, Om os, kontaktside etc.)
  • Mest sete videoer
  • Og selvfølgelig indhold med højeste konverteringsrater

Sidste guldkorn fra Larry Kim var ”Make Unicorn Babies”. Altså få mest muligt ud af det, når du rammer en guldåre. Brug den viden til at skabe mere indhold, som ligner. For det er jo det indhold, din målgruppe vil have.

  • Skriv relaterede artikler og lav opfølgningsindlæg om emnet.
  • Bidrag med en artikel til et andet medie.
  • Boost indholdet på sociale medier og annoncer på emnet.
  • Lav en infografik eller videoindhold om emnet - det er dyrt at producere, men nu ved du, at det vil virke.
  • Hold et webinar, og gentag så det webinar.

Bag al den snak om dyr gemmer sig en sandhed, for både Google og sociale mediers algoritmer har ændret sig markant de seneste år. Det betyder, at det er blevet langt sværere at opnå organisk reach, og at det er det bedste content – det indhold med størst engagement – som vinder synlighed.

En karismatisk førstedame

Dørene åbner tidligt på tredjedagen for konferencen. Der er metaldetektorer sat op, og lange køer snor sig for at komme ind til hovedscenen. Det er dagen, hvor Michelle Obama skal på. Og hvis ikke det skulle på som ét af guldøjeblikkene, så ved jeg ikke. Ikke bare fordi hun er USA’s tidligere præsidentfrue, men fordi hun er karismatisk, veltalende og formåede at tryllebinde en hel sal med 22.000 mennesker, så man kunne høre en knappenål falde til jorden.

Michelle Obama talte blandt andet om at finde sin autentiske stemme. Som hun sagde, ”if I was succesful in anything in life, it’s because I was always Michelle LaVaughn Robinson Obama”. Succesen kom altså ikke af at være gift med en af verdens mest magtfulde mænd, men fordi hun kom med sit ophav i rygsækken, sejre og nederlag, barndom, undgdom og voksenliv. 

I løbet af konferencen blev der talt overraskende meget politik. Vi befandt os jo også i en demokratisk højborg, så måske det ikke burde være så overraskende endda. Også Michelle Obama udtalte sig om det for hende overraskende valg af præsident. For hvilke kvinder kan finde på at stemme på en mand, som optræder og taler så åbenlyst nedværdigende om det modsatte køn? Hun udtalte "Any woman who voted against Hilary Clinton voted against their own voice". Der gik et sus igennem salen, og publikum brød ud i højlydt jubel og klapsalver. 

Og det er vel egentlig det, Inbound Marketing handler om: At kunne tiltrække og fylde en hel sal op, tryllebinde og fastholde dem ved at være sig selv - og få alle til at tænke ”jeg kommer tilbage til næste år”.

P.s. Er du nysgerrig på at høre mere om Inbound Marketing? Så kig med her >

Inbound marketing guide

Du kan også hente Novicells Inbound Marketing Guide. Hele 40 sider fyldt med idéer til nye marketingtiltag og virksomhedens digitale strategi.

Hent guiden