SEO-tjeklisten 2017 - 5 tips og tools

Du er sikkert allerede klar over, at arbejdet med SEO har forandret sig meget over de seneste år. Du får ikke længere høj ranking i Googles søgeresultater ved at tilstoppe sidetitler og metabeskrivelser med det samme keyword. Heller ikke via linkudveksling fra tusindvis af tvivlsomme kilder. Google er nemlig blevet meget mere sofistikeret.

Derfor handler SEO anno 2017 om at hjælpe Google med at forstå indholdet af dit website. På den måde kan Google bedre afgøre, hvornår indholdet på dit website skal vises, når brugerne laver en søgning. Jo bedre du er til denne disciplin, desto større er sandsynligheden for, at dit website får en god og relevant placering i søgeresultaterne.

Vi anbefaler 5 ting, du bør føje til din SEO-tjekliste anno 2017.

  1. Sidetitler og metabeskrivelser - Google Search Console
  2. Hastigheden på sitet - PageSpeed Insights og Pingdom Speed Test
  3. Domæne - HTTPS fremfor HTTP
  4. Kom i gang med semantisk markup - Markup Helper
  5. Content med kvalitet - Google Analytics

Metoderne og værktøjerne får du beskrevet i artiklen her. 

1. Sidetitler og metabeskrivelser

Sidetitler og metabeskrivelser er de vigtigste enkeltstående on-page SEO-aktiviteter, du kan arbejde med på dit website. Google viser nemlig altid sidetitler og metabeskrivelser i søgeresultaterne. Derfor er det vigtigt, at du optimerer dem på alle sider på dit website. Alle sidetitler og metabeskrivelser skal være unikke og relevante for den enkelte side, fordi Google straffer duplikater med en ringere placering i søgeresultaterne, og fordi det selvfølgelig er mest brugervenligt.

Skriv en god SEO sidetitel

Sidetitler er vigtige, fordi de påvirker dit websites rangering og er synlige for brugeren direkte i søgeresultaterne. Derfor kan sidetitlen være med til at afgøre, om brugeren vælger at klikke ind på dit website. En god sidetitel indeholder:

  • Max. 50-60 tegn
  • De vigtigste søgeord fra siden
  • En god grund til, at brugeren skal besøge siden

Skriv en god metabeskrivelse

Metabeskrivelser har ingen direkte indflydelse på dit websites rangering. Det er i hvert fald udmeldingen fra Google, så det stoler vi på. Men eftersom metabeskrivelsen er synlig i søgeresultaterne, kan den have indflydelse på, om brugeren klikker ind på netop dit website.

Du kan betragte metabeskrivelsen som en annonce for dit website. Derfor skal du formulere dig så indbydende og relevant som muligt. Vi anbefaler følgende tommelfingerregler, når du opretter dine metabeskrivelser:

  • Max. 135-160 tegn
  • Brug de vigtigste søgeord fra siden. Nogle gange vil Google markere søgeordene med fed, og det har positiv indflydelse på CTR
  • Skriv præcist og troværdigt. Metabeskrivelsen skal være retvisende for indholdet på siden

Find manglende sidetitler og metabeskrivelser med Google Search Console

Search Console er er gratis værktøj fra Google, som du kan bruge til at finde fejl i sidetitler og metabeskrivelser.  Det gør du i Search Console ved at klikke på "Udseende i søgning" og dernæst "HTML-forbedringer". Herefter får du en rapport, hvor du kan se sider på dit website, som har:

  • Manglende sidetitler og metabeskrivelser
  • For korte eller for lange sidetitler og metabeskrivelser
  • Duplikerede sidetitler og metabeskrivelser

2. Hastigheden på dit website

Hverken brugerne eller Google gider vente på langsomme websites. Google belønner endda hurtige websites med bedre placeringer i søgeresultaterne, så derfor bør dit arbejde med SEO omfatte fokus på at optimere hastigheden på dit website. Alle erfaringer viser også, at hurtige websites har højere konverteringsrater. Derfor er der alt mulig grund til at bruge tid på at forbedre hastigheden på dit website.

Hos Novicell anbefaler vi PageSpeed Insights. Det er et gratis tool, som Google stiller til rådighed. Med det kan du teste dit website for elementer, der kan optimeres, så hastigheden på dit website forøges. Bemærk, at PageSpeed Insights ikke tester loadtider, men kun analyserer tekniske elementer, der kan optimeres på dit website. Hvis du vil teste og sammenligne dit websites loadtider, kan du i stedet bruge Pingdom Website Speed Test.

Sådan bruger du Google PageSpeed Insights

Indtast URL’en til dit website i PageSpeed Insights og klik på ’ANALYSER’. Herefter begynder PageSpeed Insights at analysere dit website.

Når analysen er færdig, tildeles dit website en score fra 0-100 for dets performance på henholdsvis mobil og desktop. Jo højere score, desto bedre klarer dit website sig. Hvis din score er under 100 (og det vil den formentlig være), foreslår Google tiltag, der kan forbedre din score og dermed hastigheden på dit website.

De typiske forslag til forbedringer er:

  • Reducering af HTML, CSS og Javascript
  • Komprimering af billeder
  • Cachelagring i browser
  • Serverens svartid

Nogle af optimeringsforslagene kan du som webadministrator selv løse (fx komprimering af billeder), mens du til andre optimeringer skal have fat i din udvikler. Husk at bruge din sunde fornuft, inden du går i gang med at tilpasse dit website efter Googles forbedringsforslag. Er designet på dit website eksempelvis meget afhængigt af visuelle elementer i høj kvalitet, risikerer du at få et tvivlsomt visuelt resultat, hvis du komprimerer disse elementer.

3. Domæne

Dit websites domæne er den primære vej til dit website. For at tilgodese søgemaskinerne skal dit domæne kun svare på én URL. Overvej eksempelvis alle de måder, som brugeren kan skrive URL’en til dit website på.

Eksempel:

  • http://novicell.dk
  • http://www.novicell.dk
  • https://novicell.dk
  • https://www.novicell.dk

Kun én af disse URL’er skal være tilgængelig i browseren, så Google og brugerne altid rammer den samme version. De resterende URL’er skal opsættes med 301 redirects til den version, du ønsker, skal være den primære.

Hos Novicell anbefaler vi, at du benytter HTTPS fremfor HTTP. Dels fordi data mellem dit website og browseren krypteres med HTTPS, dels fordi HTTPS har positiv indflydelse på dit websites rangering i Googles søgeresultater.

4. Kom i gang med semantisk markup

Semantisk markup er en metode, der hjælper Google med at forstå indholdet på dit website. Med semantisk markup kan du eksempelvis fortælle Google, at Novicell er en organisation med lokationer i Aarhus, København, London og Barcelona. Du kan også få Google til at indse, at Per Kirchner er en person, som er direktør i organisationen Novicell.

Der er altså tale om en metode, der strukturerer data på dit website, så de bliver meningsfulde for Google. Ifølge Google påvirker semantisk markup ikke dit websites placering i søgeresultaterne, men til gengæld forstærker det synligheden temmelig meget, fordi data med semantisk markup kan vises som enten en såkaldt rich snippet eller Knowledge Graph. Synligheden bliver desuden endnu mere dominerende i søgeresultater på mobilenheder, da der i forvejen er begrænset plads her. I praksis er erfaringen også, at brugerne er mere villige til at klikke på links med semantisk markup. Derfor er der både synlighed og trafik at hente, hvis du kaster dig ud i semantisk markup.

Semantisk markup bliver dog hurtigt meget teknisk, er tidskrævende og forudsætter et vist kendskab til dokumentationen bag metoden. Heldigvis er Google på banen med Markup Helper; et lille intuitivt værktøj, der kan autogenerere semantisk opmærkning til dit website.

Sådan bruger du Google Markup Helper

Markup Helper kan hjælpe dig i gang med at opmærke forskellige data på dit website – eksempelvis artikler, begivenheder og produkter. Du kan også opmærke data om din forretning, så disse oplysninger fremhæves i søgeresultaterne, når der bliver søgt efter dit brandnavn på Google.

For at komme i gang skal du først vælge, hvilken type data du vil opmærke og derefter indsætte URL’en eller HTML-kilden til den side, du vil opmærke. Herefter skal du tagge det stykke tekst eller billede på siden, som du vil opmærke.

Når du er færdig, har Markup Helper oprettet en kopi af dit websites HTML, men nu inklusiv den semantiske markup. Denne kopi kan du sende til din udvikler, der efterfølgende kan implementere koden.

Nyttige links om semantisk markup

Hvis du vil i gang med at opmærke flere og mere omfattende data på dit website, anbefaler vi, at du sætter dig ind i dokumentationen. Google har skrevet flere artikler, der giver en grundig introduktion til semantisk markup, og med dem er du godt hjulpet på vej.

5. Content med kvalitet

Kvalitet overtrumfer kvantitet. Sådan har det ikke altid været med SEO, men sådan forholder det sig i dag. Hvis dit website skal have en god og relevant placering i Googles søgeresultater, skal det indeholde content med kvalitet og give en god brugeroplevelse.

Der er altså ingen grund til at fastsætte en ambition om at producere nyt content til dit website hver dag, hvis det alligevel kun er muligt for dig at udgive unikt og gennemarbejdet indhold en gang om ugen.  Det tager tid at producere content med kvalitet, men til gengæld belønner Google dit website med bedre placeringer, når dit content formår at fastholde og engagere dine besøgende.

Derfor er det en god idé at undersøge, hvordan brugerne faktisk engagerer sig med dit content. Her kan du bruge Google Analytics til at undersøge, hvor lang tid brugerne læser dit content, eller om de ser flere sider på websitet og foretager bestemte handlinger, efter de har interageret med dit content. Alle disse hændelser er nemlig signaler, som Google anvender til at rangere dit website i søgeresultaterne.

Der er desuden sket et paradigmeskifte i forhold til længden af webtekster. Førhen blev en webtekst karakteriseret som lang, når den bestod af 300 eller flere ord. I dag har vi observeret, at webtekster med 1.200-1.500 ord gennemsnitligt får mest trafik, oftere deles af brugerne og rangeres bedre i søgeresultaterne.  Det skyldes blandt andet, at længere webtekster tager længere tid at læse samt indeholder flere ord og billeder, der kan bidrage til websitets placering i søgeresultaterne.

Ind i SEO-junglen

Med de fem metoder er du godt klædt på til at kaste dig ud i SEO-arbejdet og forbedre dit websites ranking i Googles søgeresultater. Hos Novicell sidder vi altid klar til at rådgive dig om best practice for lige netop din løsning.