10 tips der vil øge din webshop-konvertering

Det vigtigste for din webshop er selvfølgelig, at der bliver langet nogle varer over disken. Derfor skal dit website være nemt at bruge og have brugerne i fokus undervejs.

Her kommer 10 tips til god brugervenlighed, der højst sandsynligt vil forsimple dit design, gøre det nemmere at bruge og ikke mindst øge din konvertering.

Tip 1: Skær ned på input-felterne

For hvert felt, du beder brugeren om at udfylde, øges risikoen for, at brugeren mister tålmodigheden. Spørgsmålet er, om hvert felt virkelig er nødvendigt. Hvis det ikke er, så fjern det. Overvej, om nogle af felterne kan udfyldes på et senere tidspunkt, eksempelvis når brugeren er blevet til en kunde.

Tip 2:  Aktiver brugeren med gradvist engagement

I stedet for at bede brugeren tilmelde sig med det samme, så lad brugeren udforske servicen eller produktet først. Når brugererne begynder at se dit produkts værdi, er de mere åbne for at tilmelde sig eller træffe en købsbeslutning.

Gradvist engagement er en måde at udskyde tilmeldingsprocessen og stadig tillade brugere at bruge og tilpasse din service eller dit produkt.

Tip 3: Gør prisen mere spiselig

Vores beslutninger bliver påvirket af det første, der fanger vores opmærksomhed. Når vi starter med en større pris og scroller ned mod en mindre pris, føles prisen pludselig ikke så stor. Med andre ord føler brugeren, at han får et tilbud.

Du kan eksempelvis benytte en overstreget vejledende udsalgspris efterfulgt af en lavere pris som her:

Tip 4: Synliggør din målgruppe

Henvender du dig til alle, eller er du præcis med din målgruppe? Dette er en strategi, hvor du eksplicit fortæller, hvem dit produkt eller din service er bedst egnet til. Ved at kommunikere kriterier, der matcher en bestemt type kunde, kan du bedre overbevise dem om et køb og på samme tid antyde en følelse af eksklusivitet.

Risikoen med denne strategi er naturligvis, at du bliver for snæver i beskrivelsen og derfor begrænser potentielle kunder. Gennemsigtighed om dit produkt skaber tillid.

Tip 5: Sæt tekst på dine ikoner

Ikoner kan ofte være åbne for fortolkning. Tag eksempelvis et ”pil ned”-ikon. Betyder det at flytte noget ned, at sænke prioritet eller at downloade?

Ved at kombinere ikonerne med ord kan du hurtigt fjerne noget af tvetydigheden. 

Tip 6: Giv lidt væk - og få mere tilbage

Nysgerrighed er en konverteringstaktik, der forsøger at tænde brugerens købelyst ved at give en lille smule væk. Det kunne f.eks. være første kapitel af en bog: Hvis brugeren er i tvivl om, om bogen er noget for ham eller hende, kan det at skimme første kapitel være det sidste, der mangler, for at brugeren føler sig tryg ved købet.

Tip 7: Gentag din primære Call to Action

Gentagelse af din primære Call to Action er en strategi, der er mest anvendelig til længere sider.

Det er vigtigt, at du skelner mellem at opfordre og spamme. Brugeren ønsker ikke at få smidt en købsknap i hovedet 10 gange på én skærmvisningen. Hav derfor en købsknap sammen med prisen ”over folden” og afslut siden med en købsknap igen, så man opfordrer brugeren til køb. 

Tip 8: Køb nu!

Dette er en overtalelsestaktik, der kan anvendes for at få brugeren til at handle nu frem for senere (eller muligvis aldrig).

Man ser det ofte, hvis man vil booke eksempelvis et hotel. Her bliver man typisk præsenteret for overtalelser som ”Kun 1 værelse tilbage” eller ”Få 10% rabat, hvis du køber indenfor 2 timer”. Det fungerer, fordi det ofte indikerer en vis grad af risiko for, at det, som er tilgængeligt nu, muligvis ikke er tilgængeligt senere.

Nogle ser ned på strategien, som en "beskidt" måde at få folk til at handle. Ikke desto mindre er det en strategi, der ofte virker, og så længe det er ærligt, bør du overveje at bruge den. Men vær forsigtig med at skabe en falsk følelse af tilgængelighed - ellers vil det give bagslag.

Tip 9: Brug inline validering og undgå forsinkelse

Hvis et inputfelt er udfyldt forkert, så vis det med det samme frem for at vise en fejlbesked, når brugeren har forsøgt at klikke på knappen ”fortsæt”. Ved at vise en fejlmeddelelse, mens det sker, kan det korrigeres straks. Hvis først man viser fejlmeddelelsen til sidst, tvinger det brugeren til at huske, hvad de gjorde for et par skridt tilbage.

Tip 10: Giv brugeren et skub med anbefalinger

Når du viser flere tilbud, kan et fremhævet produkt forslag være en god idé. Nogle brugere har brug for et lille skub og en anbefaling. For mange valgmuligheder kan skabe en psykologisk forvirring omkring, hvad der bør vælges. Fremhæv derfor ét produkt over andre, og vælg gerne anbefalingen ud fra brugeradfærd, hvis det er muligt.