Kom godt fra start med Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) er et effektivt og fleksibelt trackingværktøj, der giver dig mulighed for - helt på egen hånd - at opsætte tracking på de vigtigste målepunkter på dit website eller webshop. Det kan være tracking af tilmeldinger, delinger, start video, køb og mange flere.

Med Google Tag Manager får du mulighed for at samle præcise data på dine besøgendes adfærd på dit website, så du kan agere på dem. Implementering og opdatering af 'tags' gør det til en leg at arbejde med et struktureret KPI-setup. Og Google Analytics giver dig nemt et overblik over effektmålingen.

Video: Guide til opsætning af Tag Manager

Nedenfor kan du læse om, hvordan Google Tag Manager fungerer, og hvilke muligheder værktøjet rummer. Men hvis du allerede nu føler dig klar til at opsætte Tag Manager, så kan du følge denne videoguide, som viser dig hvordan.

Muligheder med Tag Manager

Google Tag Manager er et overskueligt betjeningspanel, der gør det muligt for enhver at arbejde med Google Tag Manager, også uden kodefærdigheder. Med Google Tag Manager sparer du altså både tid og penge hos din udvikler. Det er afgørende ressourcer, som du i stedet kan bruge på at opbygge endnu bedre kampagner og øge din eksponering, der genererer værdi for din forretning. 

Google Tag Manager giver et væld af muligheder for at opsætte tracking

Mere specifikt giver Google Tag Manager dig følgende muligheder:

  • Opsæt ehandelssporing
  • Følg scroll på side
  • Mål 'klik på mailto'-links
  • Mål klik på billeder
  • Klik på galleri/slider
  • Mål anvendelsen af formularer
  • Opsæt Adwords Remarketing
  • Opsæt 'send data til 3. parts'-tools
  • Klik på udgående link
  • Klik på sociale ikoner
  • Og mange flere

Opsæt eventtracking på formularer som tilmeld nyhedsbrev i Google Tag Manager

Begreber i Google Tag Manager

Når du stifter bekendtskab med Google Tag Manager første gang, vil der være en række nye begreber, som du skal lære at kende. Men bare rolig, når du først har styr på dem, er du godt på vej.

De vigtigste er følgende:

De fire vigtigste begreber i Google Tag Manager er Container, Tags, Udløsere og Data Layer

Google Tag Manager Container

Første gang du opretter en Google Tag Manager konto, skal du oprette en 'container'. Google Tag Manager containeren indeholder alle tags for et website. Navngiv containeren efter dit website.

Når din Google Tag Manager container er oprettet, skal container-sciptet implementeres i koden på dit website. Container-scriptet skal placeres på alle sider på websitet. Placer koden efter det indledende body-tag <body>.

Google Tag Manger containerkodestykke:

Google Tag Manager Container Script

Korrekt placering af Google Tag Manager containeren:

Indsæt Google Tag Manager Container Script korrekt

Vi anbefaler at starte tracking i Google Tag Manager sideløbende med den almindelige Google Analytics (GA) tracking. Opret derfor en særskilt Google Analytics ejendom, som du tilknytter til din Google Tag Manager container via den nye UA-kode (Universal Analytics).

Med en parallelle indkøringsmetode i en kortere periode har du mulighed for at opbygge og opdatere dine Tags i Google Tag Manager særskilt - og dermed sikre din tracking. Alle begynderfejl i opsætningen af Google Tag Manageren testes af, inden du fjerner det normale GA tracking-script fra websitet.

Tags i Google Tag Manager

Når du har oprettet en container og scriptet er implementeret på dit website, er du klar til at tilføje og opdatere 'tags' via menuen Tags i Google Tag Manager kontoen. Tags navngives letgenkendeligt, f.eks. "Kontakt - Klik på mailto link". Til ethvert tag opsættes en regel, som afgør, hvornår et tag udløses på websitet.

Tags i Google Tag Manager

Udløsere i Google Tag Manager

Til ethvert tag i Google Tag Manager skal der tilknyttes en 'udløser'. Udløseren er den bestemmende regel, som afgør, hvornår et givent tag udløses og dermed sender data til din Google Analytics konto.

Udløsere i Google Tag Manager

Data Layer i Google Tag Manager

'Data Layers' sender informationer til Google Tag Manageren. Hver handling (scrolls, klik etc.) har tilknyttet en række variabler. De opsamles i data layers og sendes til Google Tag Manager.

Når du opsætter en udløsningsregel i forbindelse med dine tags, læses informationerne i data layeret og afgør på baggrund af indholdet i dit data layer, om et tag aktiveres. Når et tag aktiveres, sendes data til Google Analytics. 

Test opsætningen af dine tags live med fejlretningstilstand

I forbindelse med opsætningen af dine tags giver Google Tag Manager (GTM) mulighed for at teste opsætningen live med hurtig eksempelvisning. Ved at aktivere eksempelvisningstilstand ser du et eksempel på din Google Tag Manager container direkte på websitet (i ikke-offentliggjort tilstand). Så kan du nemt se, hvilke tags der udløses på websitet og sender data til din Google Analytics-profil, hvor du via menuen Realtid kan følge hændelser live.

Test opsætning af tags i Google Tag Manager realtid

Basisopsætning af Google Tag Manager

Med introen her til Google Tag Manager er du nu klar til at starte din GTM konto.

  1. Opret en Google Tag Manager konto. Start her 
  2. Hent Google Tag Manager Container scriptet og tilføj det til websitet
  3. Opret en særskilt Google Analytics konto til test og tilknyt UA-koden til GMT.
  4. Implementering af Data Layer til E-Commerce (webshop)
  5. Opret tags og udløsere i Google Tag Manager betjeningspanelet
  6. Google Tag Manager avanceret (tilpassede scripts)

Vi har allerede gennemgået punkt 1-3 og fortsætter med punkt 4. J

Implementering af Google Tag Manager og Data Layer til Ecommerce

Hvis brugerne af dit websiteshop kan gennemfører reserveringer eller køb, hvor der defineres en vare og en værdi af reserveringen/købet, så skal der implementeres et data layer på websitets kvitteringsside, hvor værdierne trækkes ind, så de kan sendes videre til Google Analytics.

Google Tag Manager data layer skal placeres før Google Tag Manager containeren og efter <body>.

Eksempel på Datalayer til Ecommerce

<!-- GTM Datalayer -->
<script>
dataLayer = [{
'transactionId': '1234',
'transactionAffiliation': 'Acme Clothing', <!— her skal shop navnet skrives, hvis der er undershops skal disse defineres —->
'transactionTotal': 38.26, <!— samlet beløb for køb - talværdi skal skrives ud som . ved decimal markering —->
'transactionTax': 1.29, <!— moms - talværdi skal skrives ud som . ved decimal markering —->
'transactionShipping': 5, <!— forsendelses omkostninger —->
'transactionProducts': [{
'sku': 'DD44', <!— der er vigtigt at der er unikke SKU for hver produkt —->
'name': 'T-Shirt',
'category': 'Apparel', <!— kun hvis det er muligt at definere en varekategori —->
'price': 11.99, <!— talværdi skal skrives ud som . ved decimal markering —->
'quantity': 1
},{
'sku': 'AA1243544', <!— der er vigtigt at der er unikke SKU for hver produkt —->
'name': 'Socks',
'category': 'Apparel', <!— kun hvis det er muligt at definere en varekategori —->
'price': 9.99, <!— talværdi skal skrives ud som . ved decimal markering —->
'quantity': 2
}]
'event': 'transactionComplete'
}];
</script>
<!-- End Datalayer -->

Kontroller implementeringen af scripts med Google Tag Assistant

Ofte vil du have brug for hjælp hos din programmør til implementeringen af dine Google Tag Manager scripts. Du kan selvfølgelig selv tage et kig direkte i kildekoden. Men vi anbefaler det mere brugervenlige værktøj Google Tag Assistant til Google Crome, som er gratis og kan bruges af enhver. Hent Google Tag Assistant til Chrome.

Google Tag Assistant

Opret tags og udløsere i Google Tag Manager betjeningspanelet

Når basisimplementeringen af scriptet er på plads, så skal du i gang med at oprette tags og udløsningsregler i Google Tag Manager (GTM) betjeningspanelet.

Det første tag, du skal oprette, er et Google Analytics tag, der skal udløses på alle sider på dit website. Hos Novicell navngiver vi typisk tagget for ”Script - Universal Analytics”. Herefter defineres en udløsningsregel for dit tag. Den ser således ud:

Google Tag Manager udløsningsregel og tags

Opret tag på hændelser og events med Google Tag Manager

Nu skal du i gang med at oprette alle de spændende tags, som sætter dig i stand til at arbejde struktureret og målrettet med dit website og tilhørende KPI'er for forretningens overordnede mål.

Det er meget individuelt, hvilke tags i Google Tag Manager, som er relevante at opsætte. Start med at tage udgangspunkt i forretningens mikro- og makromål. Her vil du kunne udpege, hvilke målepunkter på dit website som er forretningskritiske, og som du bør opsætte tracking på. 

KPI'er, der påvirker bundlinjen direkte, er ”Køb” og ”Tilmeldinger/Reserveringer”, som fører til en kvitteringsside, der har tilknyttet en eksakt værdi. Det er et makromål. Men der vil ofte være adskillige indirekte mål, eller mikromål som vi også kalder dem, der indirekte skaber værdi på bundlinjen. Typiske eksempler på mikromål er "Klik på Mailto-links", "Tilmelding til Nyhedsbrev”, ”Start video”, ”Download katalog” m.fl.

Eksempel på oprettelse at tag på Klik på Mailto-links

Her vises et eksempel på, hvordan du i Google Tag Manager (GTM) opsætter et tag på hændelsen klik på mailto-links på websitet. De er ofte placeret i footeren i forbindelse med NAP-oplysninger og/eller kontaktsiden.

Tracking af event Klik på Mail

Det kalder vi typisk for ”Kontakt – Klik på mailto links", når vi navgiver tagget. Husk at holde en ensartet og god struktur, der giver et godt overblik. F.eks. vil det være oplagt med et tag på ”Kontakt – Udfyldt kontaktformular”. Den rette struktur sikrer dig et godt overblik. 

Start med at tilknytte tagget til Google Analytics (GA) og tilknyt den rette GA Ejendom (UA-kode). Opret en macro med UA-koden, så skal du blot indsætte den macro, hver gang du opretter et tag. Og du slipper for at huske på UA-koden hver gang.

Under konfigurationen af tagget vælges sporingstypen ”Hændelse” og de velkendte parametre ”Kategori”, ”Handling” og ”Etikette” defineres. Igen er det afgørende for overblikket med en god struktur. Her har vi navngivet således ”Kontakt” (Kategori), ”Klik på mailto link” (Handling), ”{{element url}}” (Etikette). Under etiketten har vi indsat en macro, der henter information fra data layeret.

Der er tilknyttet en udløsningsregel, som definerer, hvilke hændelser på websitet der aktiverer dette tag.

Udløsningsregel Klik på Mailto

Effektmålingen af tagget finder du i Google Analytics under ”Adfærd - Hændelser”. Her ses en rapport fra Google Analytics med de e-mail-adresser, brugerne anvender. Det er data, man nemt kan tage stilling til og handle på baggrund af. 

Data fra Tag Manager opsamles i Google Analytics

I samme stil opretter du alle andre tags, og det kan være noget af en mundfuld de første par gange. Men du lærer det hurtigt. Det lover vi. Alternativet er at få hjælp fra en ekstern, hver gang du skal oprette et nyt tag. Det skaber god motivation til at komme i gang med Tag Manager selv. 

Google Tag Manager og tilpassede scripts

Med Google Tag Manager er det også muligt at tilføje HTML-scripts. Før GTM ville det kræve, at du fik din programmør til at indsætte endnu et script på websitet.

Her viser vi et eksempel på, hvordan du meget nemt selv kan tilføje et AdWords Remarketing script til dit website, som giver dig mulighed for at lave Retargeting med AdWords. Du kan læse meget mere om AdWords Remarketing i indlægget her.

Start med at oprette et nyt tag og navngiv det ”Script – AdWords Remarketing Tag”. Vælg AdWords som det tilknyttede produkt og AdWords-Remarketing som tagtype. Under konfigureringen af tagget skal du indsætte konverterings-id´et fra dit Adwords Remarketing Tag (Google-conversion_id). Det finder du under din AdWords-konto.

Indstil udløsningsreglen til ”Alle sider”.

AdWords Remarketing Script opsættes i Google Tag Manager

Test opsætningen af dit AdWords Remarketing-tag med fejlretningstilstanden.

Test opsætning af AdWords Remarketing Script med fejlretningstilstand fra Google Tag Manager

Kom godt fra start med Google Tag Manager

Hos Novicell arbejder vi altid tæt sammen med vores kunder. Derfor starter ethvert samarbejde med en snak omkring jeres vigtigste KPI'er (Key Performance Indicators). Det er uanset, hvilken opgave  der skal udføres. Et fælles kendskab til jeres mål giver nemlig mulighed for at soldit tracking-setup. Og med Google Tag Manager og Google Analytics er fundamentet stærkt for at udvikle og vækste forretningen. 

Få mere information om Google Tag Manager og kom godt fra start hos Novicell.