Få succes med Remarketing til søgeannoncer

Remarketing til søgeannoncer (RLSA) blev lanceret for omkring et års tid siden. Dengang blev RLSA spået en stor fremtid, særligt pga. af muligheden for - på søgenetværket - at nå ud til de brugere som tidligere havde været forbi websidet. Men til trods for de store forventninger er det stadig ikke specielt udbredt.

I denne artikel vil vi forsøge at give et overblik over hvad RLSA indebærer, hvilke muligheder du har med RLSA og give eksempler på, hvordan du rent teknisk griber det an. Din virksomhed kan forhåbentlig opnå:

  • Stigning i konverteringer
  • Stigning i omsætning

Kontakt Novicell og hør mere

Hvad er RLSA?

RLSA (remarketing lists for seach ads) er en udvidelse af det normale remarketing. Med 'normal' re-marketing benytter du Googles Displaynetværk til at vise tekst- eller billedannoncer til de brugere, som tidligere har været forbi dit website.

Med RLSA derimod kan du vise tekstannoncer målrettet mod tidligere besøgende på søgenetværket - altså når dine tidligere besøgende aktivt udfører en søgning på Google.

Med RLSA kan du vælge kun at vise dine søgeannoncer til tidligere besøgende på dit website, du kan vælge at byde højere/lavere for tidligere besøgende, du kan vælge helt at ekskludere tidligere besøgende fra at se dine annoncer, eller du kan lave målrettede budskaber til tidligere besøgende.

Remarketing på søgenetværket fungerer derfor i princippet, som når man benytter remarketing på Googles Displaynetværk. Forskellen er dog, at med RLSA rammer du de tidligere besøgende på søgenetværket med en tekst-annonce.

En case – Expert.no

Med Expert.no stod vi med en udfordring: De dynamiske søgekampagner performede generelt dårligere, end de kampagner vi selv havde sat op. Derfor var de Dynamiske søgekampagner blevet stoppet i løbet af året. Med RLSA besluttede vi os for at give det endnu et forsøg – og det performede over al forventning.

Case Expert

Vi havde en række tidligere, dynamiske søgekampagner, som vi besluttede os for at starte op igen – men kun målrettet mod tidligere besøgende. Herunder følger tallene for august og september i 2014, sammenlignet med samme periode i 2013;

Antallet af sessioner faldt markant, og prisen pr. klik steg også en smule – men derudover var der nærmest kun godt at sige. Der var markant højere engagement blandt de besøgende, og mere vigtigt: konverteringsfrekvensen steg med over 67%, hvilket resulterede i en stigning i omsætning på 24% - til en markant lavere pris.

Vi kan naturligvis ikke garantere at disse resultater kan overføres direkte til netop dine kampagner, men hvis du har stoppet nogle kampagner, kunne det måske være et forsøg værd at genopfriske dem med RLSA. 

Hvordan gør man?

Med den 'normale' remarketing kan implementeringen være det mest problematiske. Men princippet bag RLSA er jo både relevant og profiterende for din virksomhed. Har du styr på din AdWords kontostruktur, søgeord og deres relevans, annonceudvidelser og display/remarketing, bør du overveje implementeringen af RSLA med sine eksisterende kampagner som en ny mulighed.  

Remarketing Trackingkode

RSLA implementering kan være en anelse mere teknisk end implementeringen af Remarketing på displaynetværket, hvor en mindre ændring i Google Analytics sporingskoden faktisk nok.

Ved implementeringen af RSLA skal du tilføje et Google Adwords Remarketingtag på sitet. Vi har lavet en lille guide til hvor du henter dit Remarketing tag, hvis du ikke har tilknyttet en Analytics konto:

  1. Gå ind på ”Delt samling” på din AdWords konto
  2. Vælg ”målgruppe”
  3. I højre hjørne vises din remarketing boks:Remarketingtag
  4. Klik på ”Vis detaljer” og derefter ”Opsætning”
  5. Kopiér remarketingtagget og placér tagget i bunden af alle dine sider, før </body> tagget.

Ved denne opsætning føjer kodestykket de besøgende til de Remarketing kampagner til søgeannoncer, du med fordel kan oprette til din eksisterende AdWords konto. Derfra kan du oprette lister og relevante målgrupper og segmentere dine tekstannoncer til dine tidligere besøgende, der søger på Googles søgenetværk.

Ved oprettelse af segementer og lister er det vigtigt at tilføje, at Google har en begrænsning når det gælder RSLA. Som et minimum skal der være mindst 500 unikke brugere, før RSLA virker. Hvis du har et website med forholdsvist få besøgende, bør du starte med et bredt segment for alle besøgende og vente med de mere avancerede segmenteringsmuligheder.

Opret Segmenter

Følgende afsnit viser dig hvordan du opretter dine segmenter, når du har sikret dig at din webside har mindst 500 unikke besøgende.

En målgruppe oprettes under fanen ”Målgrupper” i AdWords – ligesom før under ”Delt samling”.

Tryk på den røde Remarketing-liste knap: 

Remarketingknap

Når du har trykket på den røde knap, burde din skærm se således ud:

Remarketingliste

 

Hvad er mulighederne?

Når du er nået så langt, skal du overveje dine muligheder for rækkevidde.

RLSA har en lang række muligheder for at målrette budskaber og lignende. Opsæt derfor regler, varighed og andre avancerede valgmuligheder, når du opretter dit segment. Afslut med at navngive og tryk på gem.

Som et idékatalog har vi dog her en række best-practice forslag til, hvordan RLSA kan benyttes på forskellige måder:

  • Ekskludere brugere
  • Markedsføre direkte over for brugere, som søger bredt, men måske har været inde på en specifik sektion på dit website.
  • Brugere, som allerede har købt
  • Brugere, som har vist interesse for produktkategori
  • Dynamiske søgekampagner
  • Målret budskaber til tidligere besøgende(husk at ekskludere segmenter fra kampagner med samme søgeord - ellers byder du imod dig selv)

Herunder uddyber vi de forskellige metoder:

1. Ekskludér kendte brugere fra brandkampagne           

Forestil dig, at du har et website med en medlemssektion. Det kunne fx være et betting site. Du har besøgende, som ofte vender tilbage for at spille, men samtidig kører du også en brand-kampagne på dit navn - lad os kalde det NovicellBetting. 

Det er ingen hemmelighed, at brand-kampagner er omdiskuteret. Uden at komme i detaljer, vi anbefaler vi at køre Brand-kampagne. Læs også denne artikel om AdWords på eget brand. Når man kører brandkampagner, kan man risikere at pengene kan være spildt på de brugere, der allerede er medlemmer, men som af ren dovenskab skriver NovicellBetting på Google. Det betyder, at de ikke skriver NovicellBetting.dk i URL’en, men i stedet klikker på din annonce og dermed koster det dig annoncekroner.

I dette tilfælde kan du lave et segment for brugere, som har været logget ind på medlemssektionen og dermed ekskludere dem fra brand-kampagnen. Det betyder, at du undgår at betale kliks for de dovne medlemmer.

BONUS: For at holde fast i dine medlemmer, kan du i øvrigt lave en separate kampagne kun for medlemmer med et målrettet budskab og tilbud for at undgå at de hopper over til konkurrenten.

2. Brugere, som allerede har købt/konverterer;

Forestil dig, at du har en webshop, som sælger printerpatroner. Der er høj konkurrence på dette marked. Derfor er dine kampagner på søgenetværket og søgeord meget skarpe og indeholder kun eksakte søgesætninger med to eller flere ord. Du vurderer, at der er større sandsynlighed for at skabe køb ved at henvende dig til dine tidligere besøgende. Det kan du med fordel gøre med Remarketing på søgenetværket:

Opsæt et Remarketing-segment på kvitteringssiden. Dermed ryger de tidligere kunder ind i dette segment.

Ved opsætning af en kampagne, der kun er målrettet mod tidligere kunder, kan du tillade dig at åbne lidt op for søgeordene. De besøgende der allerede har været forbi dit website, er langt mere tilbøjelige til at klikke på dine annoncer igen. Især når du appellerer direkte til, at de allerede har købt hos dig.

Du kan eks. tilbyde dem 10 % på det næste køb, fordi de allerede har købt hos dig tidligere. Med Remarketing på søgenetværket kan du derfor henvende dig mere direkte med dine tekstannoncer.

3. Brugere, som har vist interesse for en produktkategori

Forestil dig at du har en tøj- og skobutik. Typisk vil du have separate kampagner for henholdsvis herre-, dame-sko, hvor køn vil være en del af søgetermerne. Fx 'sorte damesko'. Med RLSA har du dog nu mulighed for at målrette mod brugere, som allerede har været inde og se på damesko. Der er en stor sandsynlighed for at brugeren er en kvinde, og du kan nu oprette en mere bred kampagne for netop de besøgende med mere generiske søgeord som “sko” og “støvler”. Dermed rammer du (primært) kvinder.

Og hvorfor stoppe der? Den samme gruppe kan udvides til andre generiske produktgrupper i din shop som fx trøjer og bukser.

Dynamiske søgekampagner og RSLA

Dynamiske søgekampagner kan spare annoncører med store websites - fx større webshops - en del tid med oprette annoncer og annoncegrupper. Desværre kan denne annonceform være tricky og svær at kontrollere og give en del hovedbrud, og derfor anbefaler vi også typisk at være varsom med netop denne type søgekampagner.

Med RLSA kan du dog fjerne lidt af denne risiko, og målrette de dynamiske søgekampagner kun mod tidligere besøgende eller kunder. Dermed kan du automatisk nå ud til tidligere besøgende med produkter, som du måske ikke har haft tid eller overskud til manuelt at oprette kampagner for.

Har du spørgsmål til Remarketing?

Hvis du har brug for hjælp til opsætning eller optimering af dine kampagner, er Novicells konsulenter klar til at hjælpe dig, så du får mest muligt ud af dine Remarketing-kampagner. 

Kontakt Novicell og hør mere