10 tips der vil øge din webshop-konvertering – part II

Hvordan designer man et website, der konverterer? Hvis der fandtes en sikker opskrift på det, ville alle websites være ens, og det er jo ikke meningen. Alle virksomheder er forskellige, og behov varierer - heldigvis. På trods af det er der alligevel nogle nyttige og uafhængige tips, som alle webshops kan have gavn af at følge, hvis man ønsker at øge konverteringen på sin webshop. Og hvem ønsker ikke det?

Først og fremmest er der mange grundlæggende ting, der gerne skal være på plads for at sikre en brugervenlig og gnidningsfri oplevelse på et website. Det har vi tidligere skrevet om i artiklen 8 tips til et brugervenligt website. Men der findes også gode tips til selve checkout-flowet. Sidst vi kiggede på samme emne kom vi med 10 tips, der øger din webshop-konvertering. Denne gang kommer vi med 10 nye, der både omhandler design og indhold. Forhåbentlig kan de være med til at øge jeres konvertering - og undgå dumme funktioner som denne:

 

... men så galt er det nok på de færreste webshops. :) Lad os springe ud i de 10 nye tips til at øge jeres konvertering:

Tip 1: Gør vejen til konvertering synligere

Pas på med at gøre det til en vane af bruge drop down. En drop down er ikke nødvendigvis en dårlig måde at navigere sig frem på, men hvis valgmulighederne har en primær rolle på vejen til at konvertere, så er det farligt. Gør i stedet valgmulighederne synlige. På den måde sparer du også brugeren for et ekstra klik. Hvis der er mange valgmuligheder, så hold fast i drop down, da det ellers kan skabe mere forvirring.

 

Tip 2: Fokusér på den primære CTA

Man kan hurtigt komme til at oprette en side med mange links i håb om at opfylde så mange kunders behov som muligt. Eller i forsøg på god intern linkbuilding. Vær opmærksom på, at ethvert link over den primære CTA øger risikoen for at lede dine kunder væk fra det, du gerne vil have dem til. Ved at fjerne unødvendige links - specifikt på landing pages øger du brugerens chancer for at klikke på den vigtigste knap.

Tip 3: Fjern unødvendige og opmærksomhedskrævende elementer

For mange rammer og bokse konkurrerer om opmærksomheden med dit indhold og kan fjerne fokus. Din opmærksomhed er den vigtigste ressource for at konvertere. Bokse kan definere rum og indholdsgrupper eksplicit, men 'råber' også alle højt, hvis der er mange. Hold derfor dit indhold simpelt, og tænk over andre måder at opdele dit indhold, som kræver mindre opmærksomhed. Det kan fx være vha. skillelinjer, typografi eller nedtonede baggrunde.

Tip 4: Sælg fordele over funktionalitet

Et indholdstip er, at vi bryder os mere om fordele end om funktioner, da fordelene giver os en værdi. Hvorfor køber vi en robotgræsslåmaskine? Det gør vi, fordi den sparer os tid, giver mere tid med familien, og vi slipper for hårdt havearbejde, mere end fordi den har et vist antal hestekræfter og kører på genopladeligt batteri. Dermed ikke sagt at der ikke er plads til begge dele. Men fortæl eller vis stadig funktionerne i en sekundær rolle, og bind dem gerne op på fordelene hvis muligt.

Tip 5: Brug pre-udfyldte input felter

En af de værste ting set fra et brugervenlighedsperspektiv er at spørge brugere om data, som de allerede har givet i tidligere, gentagne gange, igen og igen. Vis i stedet input felter med pre-udfyldt data, der skal valideres, i modsætning til at bede om, at de indtastes hver gang. Jo mindre arbejde for brugeren, desto bedre.

Tip 6: Hjælp kunden med at huske

Psykologisk er det lettere at genkende noget eksisterende i stedet for at skulle huske det fra egen hukommelse. At bruge hukommelsen alene kan være krævende og ikke særlig fordrende for en konvertering. Overvej derfor at give brugerne mulighed for at genkende noget, som de kender, i stedet for at forvente at de skal huske alt på egen hånd - med et åbent skrivefelt.

Tip 7: Få foden inden for døren

Store forhåbninger eller forpligtelser kan skræmme folk væk. Start derfor i det små, gradvist efterfulgt af større. Det er ligesom ”foden inden for døren”-teknikken: Få et lille ja først, forhåbentligt efterfulgt af et mere forpligtende ja. Invitér derfor brugeren indenfor, lad brugeren smugkigge, og sænk adgangsbarrieren. En relateret taktik er at vise ”ingen binding”eller uforpligtende tilbud/samtale.

Tip 8: Giv ekstra opmærksomhed til det vigtige

Giv opmærksomhed til de vigtigste handlinger, og nedton de unødvendige. Det kan gøres på mange måder, eksempelvis med størrelsesforskel, højere kontrast, whitespace eller vha. af former og farver, der adskiller sig fra resten. Det er ikke nødvendigt at benytte sig af samtlige muligheder, og vær varsom med ikke at få det til at ligne en reklame.

Tip 9: Vis eksempler og øg mersalg

Tag brugeren i hånden og vis et eksempel. Tag fx en produktside på en webshop, der sælger tøj. I stedet for kun at vise en t-shirt alene, så vis også sættet, modellen har på, og øg muligheden for mersalg. Gør det muligt at tilføje alle dele af tøjet direkte fra produktsiden. Motivationen til at købe et komplet sæt kan forstærkes, hvis der kun er få tilbage. Sørg derfor også for at vise antallet eller gør opmærksom på, hvis der er få tilbage. Gerne på størrelsesniveau, hvis det kan lade sig gøre.

Tip 10: Lad autenticiteten skinne igennem

Hold din webshop autentisk og benyt dig af virkeligheden frem for den perfekte fortælling - det er alligevel for godt til at være sandt. Væk med stock-billeder, hvor mennesker storsmiler uden grund, og sørg for vise et mix af både gode og mindre gode anmeldelser. Brugere leder efter de dårlige - og ofte er det faktisk ved at læse de dårlige, at brugeren bekræftes i, at de tør købe.

Gik du glip af første artikel om samme emne, eller trænger du til at genlæse 10 råd mere? Så tjek 10 tips til at øge din webshop-konvertering - part I.