Årsregnskab 2021: Novicell lander stærkt regnskab trods store investeringer

Novicell invester stort i ny teknologi, som bliver central for virksomhedens fortsatte vækst. Det er en væsentlig del af forklaringen på, at vi øger toplinjen, mens bundlinjen bliver lidt mindre end året før.

Novicell har investeret massivt i at blive et af ganske få konsulenthuse i Danmark, der kan tilbyde sine kunder at bygge ecommerce-løsninger på den cloud-baserede platform, Commercetools.

Novicell har allerede fire kunder på platformen, som giver særligt meget store virksomheder mulighed for at udvikle fleksible commerce-løsninger og skalere dem efter behov. Platformen er således på mindre end et år blevet et vigtigt ben i Novicells forretning, men det har også krævet nogle relativt store investeringer at nå til, hvor vi er i dag.

Det kan aflæses i Novicells årsregnskab for 2021. Her lander resultatet før finansielle poster på 14,45 mio. kr. Det er knap 1,6 mio. kr. mindre end året før.

- Det har kostet nogle læringspenge at oparbejde de rette kompetencer i en platform, som i høj grad kommer til at definere udviklingen af commerce-løsninger blandt førende virksomheder de kommende år. Vi er blandt de første i Danmark, der kan bygge Commercetools-løsninger, og der er slet ingen tvivl om, at det vil give os en konkurrencemæssig fordel. Vi kan se, at vi allerede nu vinder opgaver, fordi vi har investeret i udviklingskompetencer, siger Per Kirchner, adm. direktør i Novicell.

Rekordmange nyansættelser

Udover investeringer i ny teknologi har Novicell også investeret i medarbejderstaben. Hele 90 nye medarbejdere er blevet onboardet i 2021, hvilket er det højeste antal nye medarbejdere i løbet af et enkelt år. En del af rekrutteringerne skyldes dog, at der har været en højere medarbejderomsætning end normalt.

- Det er vist en generel udfordring, at det er svært at fastholde medarbejderne, når de sidder derhjemme. De kommer lidt for langt væk fra deres kolleger og alt det sociale liv, som binder mange af os sammen, siger Per Kirchner og fortsætter:

- Men det er dog alligevel bemærkelsesværdigt, at det er lykkedes os at rekruttere så mange nye medarbejdere i en tid, hvor erhvervslivet skriger på arbejdskraft – ikke mindst inden for vores branche. Men vi har også gjort meget for at indrette os på medarbejdernes præmisser. Blandt andet har vi det seneste år etableret to nye afdelinger i henholdsvis Aalborg og Odense for at komme tættere på arbejdskraft i de respektive byer, siger Per Kirchner og tilføjer, at sygdom også har givet udfordringer i efteråret.

- Vi lever af at sælge timer, og når en ret høj andel af medarbejderne er hjemme på grund af corona, så kan det straks mærkes på udfaktureringen og aflæses på bundlinjen, siger han.

millioner
RESULTAT FØR FINANSIELLE POSTER

MEDARBEJDERE

International vækst

Novicell-koncernens omsætning har dog fået et nøk opad sammenlignet med året før. Det skyldes blandt andet Novicells fortsatte internationale vækst. I 2021 har virksomheden blandt andet etableret kontor i Stockholm, hvilket betyder, at Novicell i dag beskæftiger godt 400 medarbejdere i seks lande – omkring 100 af dem er beskæftiget uden for Danmark.

- Den internationale forretning er en vigtig del af grunden til, at vi vækster toplinjen med godt 25 procent. Blandt andet i Spanien oplever vi meget stor vækst – først og fremmest fra en række store, internationale kunder, som placerer deres globale udviklingsopgaver i Barcelona. Her har vi været dygtige til at lande en række meget store opgaver, og jeg tror, at det er en tendens, som vi kommer til at se mere af de kommende år. Spanien er i helt klart et af de mest interessante lande i Europa at lave digital forretning i lige nu, siger Per Kirchner.

Har du spørgsmål til årsberetningen eller vores selskaber?

Så kontakt mig gerne.